Lucian Boia újabb értelmezési vihart kavart
Idén
áprilisban jelent meg Lucian Boia Primul Razboi Mondial. Controverse,
paradoxuri, reinterpretari (Az első világháború. Ellentmondások,
paradoxonok, újraértelmezések). Humanitas, 2014 című könyve, s azonnal
nagy vitát váltott ki a román olvasókból. Természetesen, a más nemzetiségű
olvasókat se hagyta hidegen...
Az
ok: a könyv néhány olyan, sarkalatosan új és merész megállapítást tartalmaz a
modern Románia megteremtésének körülményeiről és pillanatáról, amit eddig még senki sem fogalmazott így
meg. Nem csoda, ha a történészt riporterek egész hada vette ostrom alá, de mi
most csak egy interjújával foglalkozunk, amelyet április közepén adott a Gandul
c. napilapnak. És az sem véletlen, hogy a kérdésről megszólaló magyar sajtó
üdvözölte az újabb látványos mítoszrombolást...
Mielőtt
a beszélgetésre térnénk, lássuk, melyek a könyv ama passzusai, melyek a
riporter, Andreea Ofiteru szerint sokaknál a leginkább „kiverték a
biztosítékot”.
Természetesen,
a románok etnikai alapon igény tarthattak (ahogy azt meg is tették) Erdélyre (a
román lakosság többségben él ott), történelmi alapon viszont nem. A magyarok
megvádolhatók azzal, hogy elnyomták vagy hátrányosan megkülönböztették őket,
azzal viszont nem, hogy valamikor „ellopták” tőlük Erdélyt.
Vajon
az 1916-os háborúba lépés mögött beszélhetünk-e egy valamennyi román által
támogatott nemzeti eszményről? Ez sok vitára adhat okot. A románság többségét,
a parasztokat (a lakosság 80 százaléka), illetve az írástudatlanokat (60
százalék) egész más gondok-bajok foglalkoztatták, netán még a nemzeti
eszményről sem hallottak. Ez csak a közvéleménynek egy jóval szűkebb rétegében
jelentkezett, olyanokban, akik némi műveltséggel rendelkeztek és több-kevesebb
érdeklődést mutattak a közügyek iránt.
A
németbarátok azon véleményen voltak,
hogy Románia számára jóval fontosabb Besszarábia felszabadítása, míg Erdély még
várhat a megfelelő, feltehetően nem túl távoli pillanatra, mikor is a kettős
monarchia vagy radikálisan újrarendeződik, méghozzá egyenlő népek
szövetségeként, vagy részeire hull, s ezáltal megvalósul az Erdéllyel történő
hőn áhított unió is.
[Erdély]
Sohasem tartozott Romániához vagy az 1857-ben őt alkotó valamelyik
fejedelemséghez. Államisága tekintetében Magyarország része lett, majd amikor
Magyaroszág meg is szűnt önállónak lenni, vezető rétege és államszervezése
révén úgy lépett föl mint a régi magyar
királyság része.
Végső
soron, [az erdélyi románok] akarták-e az uniót Romániával. Mondjuk, hogy igen,
viszont nem jobban, mint egy megreformált Habsburg birodalmon belül megmaradni.
A Romániával való egyesülés egy virtuális történelem része volt, egy
lehetséges, ám ködös fejlemény. Gyakorlatilagg az erdélyi románok nemzeti mozgalma
nem is a Romániával való egyesülésre törekedett, hanem szigorúan kezdetben az
erdélyi autonómia megteremtésére, mjd a Magyarországon belüli teljes
jogegyenlőségre.
Most
pedig lássuk az interjút (amelyet némi rövidítéssel közlünk):
Az
első világháborúról szóló könyvében két lehetséges forgatókönyvről is szól
Románia részvételével kapcsolatban. Mi történik, ha Románia nem áll az Antant
oldalára és semleges marad?
Három
lehetséges forgatókönyv jöhet szóba: egyik a valódi, ami be is következett –
Románia az Antant oldalán, Anglia, Franciaország és Oroszország mellett, Erdély
és Bukovina felszabadításáért, elcsatolásáért, megszerzéséért, nevezzék, ahogy
akarják. A másik forgatókönyvben Románia a Központi Hatalmak – Németország és
Ausztria-Magyarország – szövetségese, elsősorban Oroszország ellen, Besszarábia
megszerzéséért. A harmadik fogatókönyv Románia semlegessége lett volna, s a
háború vége felé az is kiderül, mi a helyzet és mi lesz azután... Igaz, sose
tudhatjuk, mi történik akkor, ha másként alakulnak a dolgok. Ez az egyetlen
történelem, ezt ismerjük. Ezen túl csak feltételezéseink lehetnek... Románia
mindvégig megőrizhette volna semlegességét, s nem kell annyi áldozatot hoznia, amelyek a
számára iszonyúak voltak. Románia igen sokat veszített, ha az elesettek számát
a lakosságéhoz viszonyítjuk, százalékosan többet, mint amekkorák Németország
vagy Franciaország veszteségei. Ezek négy és fél évi háborúskodása Románia
másfél éves hadviselésének fel meg. A háború végén Romániának sértetlen
hadserege maradt volna. És ha a nagyhatalmak széthullanak, ahogyan az
osztrák-magyar állam, illetve
Oroszország szét is estek, Románia háborús részvétel nélkül is
megszerezhette volna Erdélyt, Besszarábiát
és Bukovinát. Lehetőségről beszéltem, nem pedig arról, hogy így is történt
volna, mi csak azt tudjuk biztosan, ami megtörtént, történelem csak egy van...
Olyan
körülmények között maradhatott-e volna Románia semleges?
Igen,
bár nyomást gyakoroltak rá. Németország és Ausztria-Magyarország már
beletörődtek volt, hogy Románia semmiképp sem áll az oldalukra, ezért aztán a
Központi Hatalmaknak a leginkább a román semlegesség felelt meg. A nyugatiak
szívóskodtak, főleg a franciák és a britek, de hát ez csak nyomásgyakorlást
jelentett, nem kötelezhették háborúba lépni az országot. Románia, pontosabban a
Ionel Bratianu vezette liberális kormány azért vállalta fel a háborút, hogy
kivehesse belőle a részét, hozzon némi véráldozatot, hozzájárulva a Központi
Hatalmak legyőzéséhez, ami Erdély megszerzésének tétje volt. Ami Bukovinát illeti,
két forgatókönyv is létezett, miután Ausztria-Magyarország ellen szálltunk
harcba, bár Ausztria is értésünkre adta volt, hogy Bukovinát Romániának
ajándékozná, amennyiben a Központi Hatalmakat választja. Bukovinát tehát így
is, úgy is megszerezhetük volna. A választás tehát Erdély és Besszarábia között
történt... A fontos az volt, hogy akikkel tartunk, győztesek legyenek.
Manapság
megteheti-egy ország, hogy semleges maradjon ez konfliktusban? Hogy balkáni
Svájcként lépjen fel?
Helyzettől
függ, hiszen jól tudott, hogy a történelem nem ismétli meg önmagát...
Ugyancsak
az első világháborúról szóló könyvében állítja, hogy az erdélyi referendum nem
tartotta tiszteletben napjaink demokratikus elveit. Kifejtené ezen állítását?
Kijelentésem
nem annyira sarkos, miként ön fogalmaz... Az első világháború végén
meghirdették a nemzetek önrendelkezési jogát, nemzeti államok létrehozására az
egykori birodalmak romjain... Népszavazást csak végletes esetekben tartottak,
ott, ahol a népességkeveredés nagyfokú volt és egyik se ért el nyilvánvaló
többséget... A területet legtöbbször a többségi népességnek ítélték oda –
Erdélyben a románok nyilvánvalóan többségben volak, de a többiek se voltak
kevesen. A románság aránya ötvenvalahány százalék volt akkor, a többi kisebbségé
negyven valahány. Többségben mindenképpen a románok voltak.
Állításom
nem csupán Erdélyre, más területekre is érvényes. Vagyis nem létezett
referendum. Gyulafehérvári Naggyűlés a
románság képviselőinek tanácskozása volt. Ahol megnyilvánult Erdélyből az ötvenvalahány
százalék román, de nem mondtak véleményt a magyarok, a németek és a többiek...
Ha lett is volna egy népszavazás, az eredmény ugyan nem annyira egyöntetű, mint
Gyulafehérváron volt, de szintén a románok javára dőlt volna el a kérdés, és
Erdély ezen az alapon csatlakozik Romániához...
Amit
még állítottam, hogy 1914-ig az erdélyi [román] nemzeti mozgalom célkitűzései
közt nem szerepelt a Romániával való egyesülés. Az erdélyi románság nemzeti
mozgalma eredetilg a XVIII. században indul meg... És senki se állíthatja azt,
hogy a XVIII. században az egyesülés céljáról egyáltalán beszélhetünk. Már csak
azért sem, hiszen Románia akkor még nem is létezett, volt viszont két, nem túl
szerencsés helyzetű, török uralom alatti fejedelemség... Az első világháborúig
azonban a nemzeti mozgalom célkitűzése az osztrák-magyar birodalomban élő
románság jogegyenlősége volt; vagy Erdély autonómiája, vagy egyenlőség minden
tekintetben, autonómiával vagy anélkül. Konkrétan az Erdéllyel való egyesülés
az 1914-es pillanathoz kötődik, amikor a valóságban is megjelennek az ehhez
fűződő elképzelések. Addig beszélhetünk egy álomról...
Könyve
történelmi értelmezése vitákat szült, és egyesek szerint nincs miért
feszegetni, hogy kié Erdély...
De
ki az, aki ilyesmiket kérdez? Nincs itt semmi kétség! Nyilvánvaló, hogy Erdély
Romániáé.. Úgy vélem, közvetlenebbül, higgadtabban, túlzások nélkül kell
tárgyalnunk a történelemről, anélkül, hogy mindenféle mítoszokhoz folyamodnánk,
bizonyos jogainkat igazolandó, amikkel mindenképpen rendelkezünk. Vagyis,
Erdély ma 80 % románt és 20 % magyart jelent. Mondhatja-e valaki, hogy Erdély
nem döntően román, hogy nem tartozik Romániához, vagy hogy ezután nem tartozik
hozzá? Ez a probléma egyáltalán föl se vetődik...
*
Lucian
Boia érdekes taktikát alkalmaz, valahányszor a román történelem egy-egy
sarkalatos kérdésében mondhatni különvéleményt jelent be. Előbb nyíltan, néhány
keresetlen mondattal fölvázolja a tényállást, majd kifejti, megmagyarázza.
„Előzetesei”, sajtóban közzétett munkahipotézisei arra jók, hogy részben
fölcsigázzák a közvélemény figyelmét, részben hozzá is szoktassák a kánontól
való eltéréshez. Aztán, amikor megjelenik a mű, abban már a letisztult
megfogalmazások kapnak helyet. Amelyek a maguk során ismét csak indulatokat
ébresztenek, s újabb szelidítő magyarázatok elindítói...
Így
történt ez Az első világháború... c. munka esetében is. A mű
kelentkezéstörténetéhez és eszmeköréhez ugyanis hozzátartozik az az interjú is,
amit ez év elején Boiával a Deutsche Welle rádió készített (forrás: EuroCom –
Romániai Sajtófigyelő / 2014, február
8.), s amelyben a történész részletesen beszél készülő munkájáról, az abban
alkalmazott újszerű értelmezéseiről. Már ekkor világosan leszögezte, hogy ideje
visszafogni ebben is a már bevett mitologizálást, s a nagy háború centenáriuma
jó alkalom egy közös európai történelem megfogalmazásának kísérletéhez: „Európa
Európát jelent, de ugyanakkor – és talán még nagyobb mértékben – minden egyes
nemzet, vagy minden egyes európai állam történelmét is jelenti. Mindenkinek
megvannak a maga gondjai, de a saját előítéletei, saját mitológiái. De meg kell
kísérelni, ha azt akarjuk, hogy legyen egy Európánk. Kell legyen európai
történelmünk is. Nem lehet egy olyan Európánk, melyben együtt haladunk, amikor
a jelenről és a jövőről van szó, de teljesen szétválunk, amikor a múltról. Meg
kell keresnünk egy egyensúlyi pontot...”
Programként
ez jól hangzik, de miként valósítható meg? Ez itt a kérdés – s a továbbiakban
Boia példát ad arra, hogy mennyit kell lehagynia egy román értelmiséginek
nemzeti beidegződéseiből ahhoz, hogy reálisabb fényben tűnjön fel a
román-magyar történelem olyan kényes fordulópontja, mint az I. világháború és
Erdély. A kérdésre, hogy a francia–német példából kiindulva meg lehetne-e
alkotni egy közös román–magyar történelmet, vagy még mindig túl erősek az
előítéletek? Ezt válaszolta: „Nem. Az előítéletek itt, a románok és a
magyarok között, sokkal nagyobbak. Olyan komplexusok, olyan frusztrációk
vannak, melyek a francia–német esetben nem voltak. A franciák és a németek
között volt ellenségesség, de ez egyenlő felek közötti mérkőzés volt. Míg a
románok évszázadokig alárendeltjei voltak a magyaroknak; aztán a magyarok egy
olyan országban találták magukat, ahol uraltaknak és peremre szorítottaknak
tekintették magukat.”
Első
lépésként Lucian Boia azt mutatja meg, hogyan lehet objektíven mérlegelni
például Románia világháborús mérlegét, amiből nem csak a felhőtlen öröm
sugárzik vissza...
„A
látszat az, hogy [Románia] győztesen került ki belőle. És a valóság egy része
tényleg ezt is mutatja. De ahogy azt a későbbi történelem bizonyította, ez nem
volt teljesen így... Azok, akik úgy döntöttek, hogy az Antant mellé kell állni
– és ők győztek – az Erdéllyel és Bukovinával történő nemzeti egyesítést
tartották szem előtt. Létezett egy másik oldal is, az úgynevezett németbarátok,
akik nem voltak kevesen a román elitben, vagy akár a politikusok között is és
akik úgy vélték, hogy a cél inkább Besszarábia kellene legyen, nem Erdély.
Besszarábia is román terület volt, ugyanolyan román, mint Erdély, sőt, Románia
történelmi jogai megalapozottabbak voltak, tekintettel arra, hogy 1812-ig
Moldvához tartozott. A románok helyzete nagyobb veszélyben volt Besszarábiában,
egy autokrata Oroszország, egy cári Oroszország körülményei között, mint
Magyarországon, mely az összes, románokkal szemben diszkriminatívnak tekintett
viselkedések ellenére, mégiscsak jogállam volt. A helyzet jobb volt az erdélyi
románok számára – még ha nem is volt nagyon jó. De jobb volt, mint a
besszarábiai románoké. És akkor összecsapott a két tábor – azok győztek, akik
Erdély felé tekintettek. Erdélyt jobban akarták, mint Besszarábiát, ez az
igazság.
És
ez egy fogadás is volt, amit a két tábor kötött a háború győztesét illetően.
Úgy esett, hogy az Antant nyerte meg és akkor Romániának is kijutott a maga
része a győzelemből. Sőt, még ennél is többet: Románia első világháborús
részvétele paradox volt, főleg a Romániával kapcsolatos következményeit
illetően. Románia elvesztette a háborút, de a szövetségesei megnyerték és így
Románia nemcsak Erdélyt és Bukovinát, hanem Besszarábiát is megkapta annak
következtében, hogy az első szakaszban, mielőtt ő maga elvesztette volna a
háborút, Németország legyőzte Oroszországot. Oroszországban forradalom tört ki,
Oroszország kilépett a háborúból, szétesett és így Besszarábia egyesült
Romániával.
Romániának,
ahogy azt Petre P. Carp (a németbarát tábor vezetője, aki a Központi
Hatalmakkal akart szövetséget kötni és be akart lépni az Oroszország elleni
háborúba) a végén, amikor a szemére vetették a hibás döntését, mondta, „akkora
szerencséje van, hogy már nincs is szüksége politikusokra”. Ez Románia nagy
szerencséje volt. Amit nem vettek figyelembe, az az utólagos biztonság kérdése
volt – Romániáé és az egész közép-európai térségé. Ausztria-Magyarország
szétesésével nagy hatalmi űr keletkezett. Persze, megjelentek mindezek a többé,
vagy kevésbé nemzetállamok, de ezek túl kicsik voltak; képteleneknek
bizonyultak arra, hogy a külső támadásokkal szemben biztosítsák a védelmüket.
És tudjuk, hogy mi történt a második világháború környékén és alatt.”
Senki
se állíthatja tehát, hogy Lucian Boia nem készítette föl kellőképpen saját
nemzete közvéleményét a tőle várható értelmezési fordulatra. Az alternatívák
ismertetése és mérlegelése révén közelebb visz bennünket az emberarcú
politizáláshoz, mintegy azt üzenve: bármilyen döntéseket, jókat vagy téveseket,
mindegy, hoztak a múltban politikusaink, mégis csak emberek voltak, nem pedig
szentek vagy gonosztevők... Ezek után, riporteri kérdésre („Ha a császári-királyi
birodalom több jogot adott volna a népeknek, akkor fennmaradt volna
Ausztria-Magyarország?”), a történész elérkezik a mítoszrombolás eddigi
legvégsőbb határához: „Az én válaszom az, hogy igen. Persze, nem tudjuk
pontosan, hogy mi történt volna... Ezek csak feltételezések, csak hipotézisek.
De azt hiszem, hogy ha a különféle nemzetiségek teljes egyenlőséget kaptak
volna, ha Ausztria-Magyarország valami mássá, ha egyenlő népek nagy
konföderációjává vált volna, akkor azt hiszem, hogy a Habsburg monarchia
természetes módon fennmaradt volna és egy jövendőbeli Egyesült Európa magja
lehetett volna. Persze, ez végül utópiának bizonyult. De így is történhetett
volna...”
A
könyv megjelenésekor a ziuadecluj.ro portál néhány román történész véleményét
is kikérte Lucian Boia munkájáról. Ottmar Trasca például nyereségnek könyvelte
el, hogy kollégája új szemléletet hoz az ellentmondásos történelmi korok
leírásában. Ion Novacescu azonban nevetségesnek tartotta, hogy Boia négy évvel
a nagy egyesülés centenáriuma előtt vitatni kezdi a Gyulafehérvári Nagygyűlés
legitimitását. "Megvalósult a román egység, és ez egy letagadhatatlan
történelmi tény" – s már-már azt is kihallani belőle: kell-e ennél több?
Lucian
Boia munkásságával mindegyre azt példázza: igen, ennél jóval több kell a
kölcsönös megbékéléshez.
Cseke
Gábor
*
Az írást a maszol.ro Kisebbségben mellékletének szántam, ahol némi rövidítéssel meg is jelent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése