Tűnődés
Gavrilo Princip szobra ürügyén
Emir
Kusturica csókja Tovarisevóban
Forrás: Újvidéki Magyar Szó
|
Bejárta a
világsajtót az a hatásos, itt is látható fotó (a hírrel
együtt), amelyen Emir Kusturica ismert szerb filmrendező
rajongással vegyes áhítattal hajol oda egy szoborba álmodott,
élettől duzzadó kamaszfőhöz: Gavrilo Princip nemrég felavatott
szobrához, amit látványos csókkal illet.
Sokakat már
maga az a tény is sokkol, hogy a huszadik század elején kiképzett,
tragikus sorsú terrorista szerb gimnáziumi tanuló, akit
világszerte az első világháború kirobbantójának tartanak
(mivelhogy saját kezűleg puffantotta le Szarajevóban Ferenc
Ferdinánd osztrák trónörököst és nejét), vagyis egyértelműen
elvetemült, ördögi figurának, nemrégiben szobrot kapott – és
éppen a nagy háború századik évfordulójának esztendejében! –
egy bácskai falucskában, Tovarisevóban. Méghozzá olyan
emlékművet, amihez a pénzt a helyi lakosság kalapozta össze! A
szobrot pedig, látványos külsőségek között, az az Emir
Kusturica leplezte le, akit a világ az elmúlt évtizedekben
fergetegesen eszelős, harsányan szatirikus, a nemzeti köldöknézést
kíméletlenül kigúnyoló filmvígjátékaiból (Cigányok
ideje, Macska-jaj, Az élet egy csoda)
kedvelt meg és emelt piedesztálra. Az első meglepetést
Underground című
filmjével okozta 1995-ben, amely végtére is azt sugallja a
nézőnek: a Balkánon távolról sem ért véget a háború, csupán
az ellenség változott.
Ez volt az
első zavaros állásfoglalása, ami lelohasztotta az iránta érzett rajongás hőfokát.
Még nagyobb
volt a megdöbbenés, amikor a rendező 2013 végén bejelentette,
hogy filmet szándékozik forgatni Gavrilo Principről, a szerb nép
e szabadsághőséről, aki nélkül – őszerinte – ma nem
létezne modern szerb állam. A film tudomásunk szerint javában
készül, s az első Princip-szobor is áll már – igaz, a
Belgrádba tervezett, állami finanszírozású emlékmű még várat
magára, s mindazok, akik mindenfajta háború ellenzői – így az
első világháborúé is –, aggasztó jelet látnak ebben a
váratlanul feléledt, nemzeti rajongásban.
Szél
fúvatlan nem indul – ezt már megtanulhattuk életünk folyamán,
s ezúttal is így történt; alig kezdődött el ugyanis 2014, a
világháborús centenárium éve, a hírügynökségek egyik első
dolga volt szétkürtölni a „nagy újságot”, hogy egy
váratlanul előkerült, 1913-as levélben a korabeli
Bosznia-Hercegovinát irányító tartományi főnök, Potiorek
táborszernagy leleplezi a monarchia urainak valódi szándékát.
Bécsben ugyanis, 13 hónappal a szarajevói gyilkosság előtt már
javában azt fontolgatták, hogy fegyverekkel fojtsák el az egyre
agresszívebb szerb függetlenségi mozgalmakat. A szenzációsnak
nevezett levél tartalmát a Politika című szerb napilap
ismertette. Eszerint Potiorek 1913. május 28-án azt írta:
„Legfontosabb feladatunknak azt kell
tekintenünk, hogy néhány év alatt szisztematikusan felkészüljünk
egy elkerülhetetlen, nagy háborúra".
A folytatásban a háború okait is felsorolja a katonai kormányzó,
külön kiemelve Szerbia helyzetét.
„Végzetes
tévedés lenne azt hinnünk (…), hogy Szerbiából megbízható
barátot tudunk csinálni. Amennyiben a mostani helyzetet nem
használjuk ki arra, hogy Szerbiát veszélytelenné tegyük azáltal,
hogy a monarchiával egyesítjük, legalább gazdasági-, vám- és
katonai egyezmény keretében, feltétlenül számíthatunk arra,
hogy a jövőben az az állam nyíltan és megkeseredetten az
ellenségeink oldalán fog harcolni” –
olvasható a levél átiratában.
A
trónörökös pár elleni merénylet egy
korabeli rajzon / Forrás:
wikipedia
|
Ámde egy a
bökkenő – amellett, hogy a levélből kihámozható gondolatmenet
nem mond semmi újat a szakértőknek –: sehol sem találják a
szöveg eredetijét. Csupán a másolat áll a kutatók
rendelkezésre, ami erősen megkérdőjelezi a dokumentum
hitelességét. Az viszont elismert tény, hogy a nagy háborút
kirobbantó feszültségek nem egyik napról a másikra keletkeztek
Közép-Európában, s hogy egyre bizonyosabb: távolról sem Princip
pisztolylövése volt a jel a háború megindítására. A ravasz
meghúzásának nem volt nagyobb szerepe az 1914-es politikai
közhangulatban, mint egy villanykapcsolónak egy robbanó gázokkal
megtelt helyiségben: elég volt egyetlen kattintás és minden a
levegőbe repült...
Ilyen
körülmények között tegyük föl ismét magunknak a kérdést:
hős volt-e Gavrilo Princip, vagy csak egy közönséges terrorista
azok közül, akik az európai politikát számos országban
benépesítették? És mivel a délszláv köztudatban is elevenen él
ez a dilemma – a szoborállítás és az elveszett levél hírei rá
a friss bizonyítékok –, érthetővé válik a szarajevói egyetem
történettudományi intézetének szándéka, hogy június közepén,
mintegy 9 nappal a pisztolylövés eldördülése előtt, nemzetközi
tudományos konferenciát hirdessen meg. A rendezvényt hat európai
tudományos intézet karolta föl, kizárólag tudományos (és nem
politikai) tanácskozást terveznek, amit a résztvevők névsorával
kívánnak garantálni. Az egyszerű emberek tapasztalataira, a
frontkatonák életére, a háború fogadtatására
összpontosítanának, s mindenek előtt azok a kérdések érdeklik
őket, amelyeket ma ellentmondásosnak tartanak. Ezek egyike pedig a
Gavrilo Principnek a világháborúban játszott szerepe is.
A helyzetet
bonyolítja, hogy a tudományos tanácskozáson nem kívánnak jelen
lenni Szerbia és Montenegró történészei. A volt jugoszláv állam
népei megosztottak a nagy háború kérdésében: a szerbek a hőst
ünnepelnék Principben, mások viszont, például a bosnyákok a
„szerb nacionalistára" hárítják a háború felelősségét.
Két világtábor – akár csak a nagy háború kezdetén, amikor a
történtektől függetlenül, az osztrák–szerb konfliktusra mohón
és taktikusan rátelepedtek az így vagy úgy érdekelt
nagyhatalmak. Hogy ma kik vannak közülük többségben, vajmi
nehezen mérhető, csak azt tudni, hogy ez a fajta éles
megosztottság ma sem szerencsés. Még akkor sem, ha érezhetően ma
már növekvőben azok tábora, akik józanul, a múlt elfogultságait
levetkőzve látják a múltbeli események nyomvonalát. És ez
azért – némileg – megnyugtató.
Hiszen miért
kellene ma felháborodnunk olyan kérdések nyílt megvitatása
közben, mint ami száz évvel ezelőtt történt? Jogos-e a ma
elfogultsága, érintettsége? Érezhetünk-e a jelenben bűntudatot,
vagy ellenszenvet, ellenséges érzést harmad-negyed generációs
felmenőink helyett? Kötelező-e számunkra visszaállítani
ugyanazt a drukkertábort, ami a hajdani világviszálykodás tüzét
életben tartotta?
Princip
személyére, szerepére szűkítve a kérdést, bárhogyan is
minősítsük őt – merénylőnek, gyilkosnak, terroristának,
hazafinak, eszementnek vagy éppen hősnek – azzal, hogy meghúzta
a „történelmi” ravaszt, a kor egyik jellemző, de nem példátlan
eseményét hajtotta végre. A XIX. század vége – XX. század
eleje ugyanis tömegével teremti a hozzá hasonló, fegyverforgató,
a gyilkosságokat világjobbító megoldásnak tartó fiatal
anarchistákat, akik a szájhősség helyett a tettek mezejére
helyezték át cselekvési területüket. Ha csupán a szerbeknél
működő Narodna Obrana (Nemzeti Védelem) egyre népszerűbb
nemzeti felszabadító szervezetet nézzük, be kell látnunk, hogy a
szervezetten, államilag is támogatott mozgalom tagjai a nyíltan
megfogalmazott nemzeti célok leple alatt a kor divatos harcmodorával
– politikai merényletekkel, gyilkosságokkal –, különböző
titkos csoportosulásokba tömörülve, alapos technikai felkészítés
nyomán szándékoztak megváltani a világot. Távolról sem Ferenc
Ferdinánd és felesége meggyilkolása volt a kor egyetlen nagy
égbekiáltó merénylete, előtte is, utána is számos példa
hozható fel a huszadik századi történelemből, ezért aztán
Principnek mind a kiemelt megbélyegzése, mind az égbe emelése
egyformán indokolatlan és gyermeteg gesztus. Norman
Stone világhírű oxfordi brit történész,
Margaret Thatcher egykori tanácsadója, egy nemrégiben készült
interjúban ezt így érzékeltette: „1914.
június 28-án semmi nem úgy alakult, ahogy eltervezték. A fiatal
szerb terroristák egy csoportja valóban meg akarta gyilkolni a
trónörököst, de elhibázták a merényletet. Amikor a
bombatámadásban a főherceg sértetlen maradt, a merénylők
egyike, Gavrilo Princip egy kávéházban húzta meg magát. A
tizenhét éves fiatalember Dosztojevszkij anarchistákról és
nihilistákról szóló híres regényéből, az Ördögökből
merítette eszményeit a zsarnokság elleni harcról. Miközben
Princip a délelőtti eseményeken töprengett, egyszer csak feltűnt
előtte Ferenc Ferdinánd gépkocsija. A trónörökös a városban
maradt, és éppen a korábbi merényletben megsebesült egyik
katonát ment meglátogatni a kórházba. Az autója pont a kávéház
előtt robbant le, így Gavrilo Princip előtt újra ott volt a
célpontja. Ekkor már nem hibázott, és néhány lövéssel
leterítette a főherceget és feleségét. Elfogták, és mivel
kiskorú volt, nem végezték ki. Négy évvel később halt meg a
börtönben. Nem sokkal a halála előtt a fogház pszichiátere
megkérdezte tőle, hogy nem bánta-e meg tettét, amivel emberek
millióinak a vesztét okozó háborút indított el. Princip azt
felelte: Ha én nem teszem meg, a németek más ürügyet találtak
volna. Valóban, Bécsben és Berlinben égi ajándéknak látták a
tragédiát, ami egyszeriben népszerűvé tette a háborút, amit
amúgy is meg akartak indítani. Így is egy hónap telt el a nyári
hőségben a hadüzenetig, amit a cár nem is vett először
komolyan. A britek sem aggódtak a német–orosz konfliktus
lehetősége miatt, és csak akkor üzentek hadat Berlinnek, amikor a
német hadsereg megindult nyugat felé, és megszállta Belgiumot.
Ezzel elkezdődött a világháború, amit az európai fővárosokban
ünneplő sokaság köszöntött, a pályaudvarokon búcsúztatva a
hadba vonuló katonákat, akik „visszatérnek, mire a falevelek
lehullanak”.
De nem Stone
az egyetlen, aki a nagy háború kirobbanása körüli történéseket
nem szimplistán, nem filmekhez írt forgatókönyvek szűk logikája
mentén értelmezi, hanem eseményszerűen, a véletlen és a
szükségszerűség váratlan összefonódásai alapján ítéli meg.
Szarajevói városháza korabeli képeslapon |
A mai román
történelem-szemlélet és történetírás megújítója,
mítoszainak lebontója, Lucian Boia
a centenáriumi készülődések előzeteseként, következetesen a
közös európai értelmezés fontosságát hangsúlyozta. Egy német
rádióadónak adott interjújában arra figyelmeztetett, mennyire
fontos a nemzeti értelmezések közötti "egyensúlyi pont"
megtalálása, hiszen épp ettől lenne hasznos és értelmes az
egész emlékezés. Az is tanulságos, ahogyan a szerb politikai
szemlélethez általában elfogultan viszonyuló román állásponttól
eltérően, Boia professzor az is-is
értelmezés híve Szarajevó tekintetében is. A kérdésre, hogy
Principet hősnek, avagy terroristának könyvelik-e el Romániában,
így érvelt:
„Mondjuk
úgy, hogy hős is, terrorista is volt. Nem tudom, miért kellene
csak fehérben és feketében ítélkeznünk. Persze, a tettét egy
olyan nemzeti ügy miatt követte el, amit el lehet fogadni, amit meg
lehet vitatni. De ugyanakkor ezt terrorista eszközökkel tette. A
szarajevói merénylet, természetesen, egy terrorista merénylet
volt.
Ebben az
egész ügyben engem az érdekel, hogy a történelem utólagos
menete szempontjából mit jelentett a szarajevói merénylet. Egyes
történészek úgy vélik, hogy az első világháborúra
mindenképpen sor került volna, mert nagyon erős szembenállások
voltak a nagy-, sőt a kishatalmak között. Én ebben nem vagyok
annyira biztos. Annyit tudok, hogy az első világháború a
szarajevói merényletből kiindulva robbant ki. Ez abszolút biztos:
ha nem lett volna a merénylet, akkor 1914 júniusában, akkor
1914-ben nem kezdődik el a világháború. Az, hogy a következő
években csak bekövetkezett volna – talán igen, talán nem. Attól
függ, miként alakultak volna az események. De az biztos, hogy az
volt az első világháborút kirobbantó momentum.
Itt is
kiegyensúlyozottabbak kell legyünk, amikor megvitatjuk és Szerbia,
vagy Ausztria-Magyarország mellett foglalunk állást – bár nem
hiszem, hogy száz év után még felmerülne az, hogy bárkinek a
pártját kellene fognunk. Két eltérő állammodell volt. Szerbia
nemzeti újraegyesítést akart – nevezzük így, láttuk, mi lett
ebből a nemzeti egyesülésből is – a horvátokkal, a szerbekkel
és a bosnyákokkal. Semmi sem sült el jól. Az osztrákokkal
nagyobb békesség lett volna Szarajevóban, mint lett – végül –
a szerbekkel. Szóval volt egy bizonyos terv, a szerb nemzeti terv.
A
Habsburg monarchia szintén egy bizonyos államtípust képviselt,
egy bizonyos tervet, mely – mint mondtam – egy egyenlő nemzetek
közötti konföderáció felé fejlődhetett volna. Talán igen,
talán nem. Azt hiszem, történészekként óvakodnunk kell arról
beszélni, hogy a szerbeknek, vagy az osztrákoknak volt igazuk.
Tény, hogy Ausztria-Magyarország Szerbia megbüntetésére
használta ki a szarajevói merényletet, melynek a déli szlávok
nemzeti ügyeivel kapcsolatos viselkedése már régóta zavaró
volt. Ezek a monarchia érdekeit is sértették. Oroszország szintén
kihasználta és mozgósította hadseregét, hogy
Ausztria-Magyarország ellen belépjen a háborúba, kihasználva ez
utóbbi Szerbia elleni háborúját. Ebből kiindulva megpróbálta
megszilárdítani, vagy kiterjeszteni a jelenlétét, befolyását és
uralmát Közép-Európában és a Balkánon. Aztán az egyik lépés
követte a másikat. Németország belépése következett és így
tovább.”
A huszadik
századi történések egyik értő elemzője, Fejtő
Ferenc a szarajevói események
ellentmondásos hátteréről szólva megemlíti: „Joseph
Roth Radetzky-induló című könyvében hiteles beszámolót
olvashatunk arról, mint törtek ki örömujjongásban a pánszláv
hírben álló, a magyar arisztokrácia esküdt ellenségének
számító trónörökös halálhírére az orosz határon állomásozó
nemesi katonatisztek. Az is
igaz – mint ezt Franciaország bécsi követe feljegyezte –, hogy
a bécsi udvar militarista körei nem is leplezték
megkönnyebbülésüket, melyet a főherceg halála miatt éreztek,
aki – milyen jó érzékkel! – úgy ítélte meg, hogy a
soknemzetiségű birodalom túlontúl sebezhető ahhoz, hogysem
vállalhatná egy szerbellenes és oroszellenes háború kockázatát,
aki nem bízott a német birodalomban, s aki nagyszabású intézményi
reformok bevezetését tervezte. Mindezek folytán erősen tartották
magukat azok a híresztelések, hogy a szarajevói mulasztások talán
nem egészen véletlenül következtek be.”
A néhány
fenti példa elégségesnek mutatkozik ahhoz, hogy próbáljunk
megfontoltabban, hűvösebb fejjel viszonyulni történelmi-irodalmi
emlékeinkhez, beidegződéseinkhez. Bármennyire is berzenkednek
egyesek Kusturica ún. „eltévelyedésén”, s bár alkotói
zsenialitásához nem tartják illőnek Gavrilo Princip-értelmezését,
el kell fogadniuk, hogy a szarajevói mozzanat végső soron a szerb
nemzettudat egy szerves része, amelynek ott, a szerbség lelkében
és értelmezésében kell letisztulnia a higgadtság szellemében.
Ki tudja, a most készülő Kusturica-film talán éppen ezt az
esélyt adhatná meg a jövőnek, akár úgy is, hogy a művel
kapcsolatos várható vitában nem indulatok, hanem művészi és
tudományos érvek csapnak jótékonyan össze. Akiket pedig a
Gavrilo Princip szobrok állítása zavar, azok ne felejtsék el,
hogy Szarajevóban emlékmű áll a trónörökös házaspár
meggyilkolásának színhelyén. Igaz, hogy formálisan ők az
áldozatok, viszont pusztán történelemben játszott szerepük nem
jogosította volna fel emléküket egy ilyen emlékállításhoz.
Régi ötlete
a háborúba sodort kis embernek, s az első világháborúval
kapcsolatban is sokan sugallták már, hogy a népek mészárszékre
hurcolása helyett a legegészségesebb az lenne, ha az országok
vezérei a nyilvánosság előtt, vívóporondon, egymás között
bajvívással döntenék el hatalmi viszályaikat, nézeteltéréseiket.
Többen javasolták már azt is, hogy akár nemzeti válogatottak
közötti focimeccsek dönthessék el egy-egy háborús viszály
kimenetelét, mert így a nemzeti egymásnak feszülés
ellenőrizhetően civilizált szabályok közé szorulna, s az
ártatlan életmilliók helyett csupán néhány lesérült
játékossal kellene elszámolnunk.
A
világháborús tapasztalatokhoz mérve ez akár mind igaz is lehet,
bár ha alaposan utána nézünk, mindkét nagy háborúban is sor
került olyan gesztusokra, amikre ma „elérzékenyülten”
emlékszik vissza a magát humánusnak nevező gondolkodás. Az első
világháború tanulságait metsző iróniával és szellemességgel
taglaló jelenkori cseh író, Patrik Ouředník
írja Europeana című
terjedelmes, népszerű esszéjében:
„A
háború első évében vagy az első másfél év alatt időnként
megtörtént, hogy a katonák beszüntették az egymásra irányuló
tüzet, s néhány órás nem hivatalos tűzszünet lépett hatályba,
a katonák pedig úgy viselkedtek, mintha nem is lenne háború.
A Vauqois
melletti német katonáknak volt egy betanított kutyájuk, amelyik
föl−alá rohangált a német és az angol vonalak közt, s
kenyeret, cigarettát, csokoládét és konyakot vitt magával.
A
németeknek volt cigarettájuk és csokoládéjuk, ellenben híján
voltak a kenyérnek és a konyaknak, az angoloknak viszont kenyerük
és konyakjuk is volt elegendő, de hiányt szenvedtek cigarettában.
A Predazzánál állomásozó osztrák katonák átküldtek az
olaszokhoz egy kandúrt, amelyhez egy cédulát is mellékeltek azzal
a szöveggel, hogy ELKÜLDTÜK ÖNÖKNEK A KANDÚRUNKAT EGY
SZIVARRAL. A szivart egy zsinegdarabbal erősítették a macska
hátához. Az olaszok elszívták a szivart, a kandúrt pedig
megölték és megették. És Carency-nél az 1914−es esztendő
szentestéjén a német és a francia katonák együtt énekelték a
karácsonyi énekeket, és ittak egymás egészségére, s vicceket
kiabáltak át egymásnak. És a németek azt tudakolták a
franciáktól, igaz−e, hogy békát esznek, a franciák pedig azt
kérdezték a németektől, hogy a sörtől valóban jobban nő−e a
szakáll. A katonai parancsnokságok eltűrték a nem hivatalos
tűzszüneteket, mert módot adtak arra, hogy a katonákat pihenni
hagyják, s takarékoskodni lehetett a szabadságolási
igazolványokkal. S később a német főparancsnokságon arra a
következtetésre jutottak, hogy kár volna, ha a nem hivatalos
tűzszüneteket nem használnák ki az igazságos propaganda és az
ellenség tájékoztatása érdekében, s röplapokat és
képeslapokat kezdtek nyomtatni, amelyeket a német katonák a
cigarettákkal együtt átküldtek az aknamezőkön. A röplapokon az
állt, hogy az angolok csak látszólag segítenek a franciáknak,
vagy hogy a keleti front már nem is létezik, és az orosz
hadsereget az Urálon túlra űzték. A képeslapokon pedig német
fogságba esett francia katonák fényképeit lehetett látni, és
mindannyiuknak napbarnított arca volt és tiszta egyenruhája..."
Ouředník
szerint a huszadik századi társadalmi folyamatok csírái igazából
az első világháború által erősödtek meg s lettek később
azzá, amik oly sok sutba vetett tanulsággal terhelik mára az
emberiség emlékezetét és lelkiismeretét.
Princip-póló a facebookról |
Egy másik
népszerű, jelenkori brit véleményformáló, a Watergate-ügy
híres Nixon-interjúit készítő David Frost
a Ballépések könyvében
nyílt párhuzamba állítja az első világháború kitörésének
esemény-mehanizmusát egy huszadik század második felében
bekövetkezett latin-amerikai háború kitörésének
forgatókönyvével. A nagy háborúét már ismerjük, a másik
ekként alakult: „1969. június 27-én a
világbajnoki labdarúgó mérkőzésen a bíró időn túli
tizenegyeshez juttatta El Salvador csapatát a szomszédos
Hondurasszal szemben. El Salvador értékesítette a büntetőt, és
3:2-re megnyerte a meccset. A döntés drámai folytatása: ádáz,
gól nélküli, döntetlennel végződött csata a csapatok szurkolói
között kéz-, láb-, fej- és bordatöréssel, 8 napon túl
gyógyuló tömeges kezeléssel a helybéli kórházak traumatológiai
osztályain. Tudniillik az eredmény hírére soviniszta tüntetések
söpörtek végig mindkét fővároson, s a szurkolók az utcákon
újrajátszották a meccset, kifosztva és elnáspágolva az ellenfél
szurkolóit.
További
folytatásként július 3-án háború tört ki a két ország
között. A békekötésig kétezer katona esett el, és a
Közép-amerikai Közös Piac, mely mindkét ország számára fontos
volt, összeomlott.
Ennek
záróaktusaként mind Hondurasban, mint El Salvadorban komoly
éhínség tört ki.
A
világbajnokság következő fordulójában El Salvador kiesett.”
*
Ezek alapján
joggal föltehető a kérdés: tényleg csak egy ártatlan csók
volt-e Kusturica részéről a szoborrá lett Gavrilo Princip
orcájára nyomott sajtópuszi?
A válasz: a
történések, a mozzanatok, a gesztusok önmagukban lehetnek
bármilyen ártatlanok: a rájuk adott válaszok, a reakciók, az
elharapózó bozóttűz ronthat el mindent...
Cseke
Gábor
Csíkszereda,
2014. május 18.
Az írást a maszol.ro Kisebbségben c. mellékletének szántam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése