Ennek a
csavaros című – (M)ilyen gazdagok
vagyunk(?) – vaskos könyvnek története
van, méghozzá nem is olyan mindennapi. Ehhez persze az szükséges,
hogy legyen egy olyan kaliberű írója a magyar (az erdélyi)
irodalomnak, mint amilyen Sütő András. Akit lám, nem csupán
dicsérni és isteníteni lehet, hanem bírálni is (pláné, ha van
is miért...). És mivel az utóbbi két évtizedben mindkettőre
akadt példa, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem vállalta, hogy
kétnapos konferenciát rendez az írói életműről 2014 őszén,
október 29-31-e között. A konferencia megvolt – igaz, nem jelent
meg valamennyi meghívott, köztük néhány olyan, akire pedig
számítottak volna –, a szervezők jó előre beharangozták, hogy
az előadásokból szándékukban áll kötetet szerkeszteni, a könyv
pedig nem egészen egy év alatt elkészült, be is mutatták nemrég
a Marosvásárhelyi Sokadalom rendezvényei sorában.
Így
történt, hogy most egy nagyon tanulságos és sokrétű, Sütőről
és koráról szóló tanulmánykötettel vagyunk gazdagabbak, amit –
érzésem szerint – úgy kellene föltennünk könyvespolcunkra,
hogy bármikor előkereshető, levehető és megszívlelhető legyen.
*
Elhangzott,
ami elhangzott azon a tavalyi emlékkonferencián, a
szó elszáll, az írás megmarad elve
alapján ajánlatos a könyvbeli közlésekre összpontosítani –
már csak azért is, mert a szerzőknek a tavaly október óta eltelt
időben alkalmuk/lehetőségük volt többszörösen is mérlegre
tenni következtetéseik súlyát, megalapozottságát. A
terjedelmileg nagyjából egy „súlycsoportú” tanulmányok négy
fejezetben, különböző felbontásban és
megközelítésben nyúlnak a témához. Vannak köztük, amelyek
szinte kizárólag a sütői életművel, annak néhány jellegzetes
darabjával, illetve Sütő írói helyével és jelentőségével
foglalkoznak. Egy másik csoport szívesebben fókuszál az életmű
egyik nagy erősségének számító sütői drámairodalomra és
vitákat gerjesztő hatására. Külön csoportot alkotnak azok,
amelyek a Sütő András írásainak befogadása, olvasottsága
körüli kérdéskörbe ásták bele magukat, és nincsenek egyedül
azok a szerzők sem, akik a jeles író élete és tevékenysége
kapcsán tulajdonképpen a romániai/erdélyi szocializmus és a
magyar értelmiségi viszonyát kívánták sajátos módszerekkel
átvilágítani.
Felvetődik
a kérdés: amennyiben Sütő Andrásról már korábban született
jó néhány könyv – monográfia, bibliográfia, életmű-kiadás
stb. –, mi a helye egy újabb tanulmánykötetnek ezek sorában? A
kérdés annyiban jogos, mivel ez a kötet sem zárja le, oldja fel
azokat a kérdéseket, ellentmondásos értékeléseket, amivel Sütő
életét és munkásságát manapság övezik. Egyrészt, nem igen
tud újat mondani, ami a sütői mű irodalmi erényeit még jobban
kidomborítaná, hiszen aki némileg jártas az irodalmi (és nem
csak!) sajtóban, az joggal érezheti úgy, hogy a Sütő András
írásait már-már eddig is agyonelemezték. Másrészt mindaz, amit
ma továbbra is felrónak az írónak – mindenek előtt a fiatalabb
nemzedéktársak –, az az írói mű etikai üzenete és az író
személyes élete közötti disszonanciák, már korábban is
ismertek voltak. Az előadásokból inkább az sugárzik ki e téma
kapcsán (bár szó szerint így senki se írná le), hogy sokak nagy
problémája: életében az író nem végezte el a személyes és
szigorú önvizsgálatot, ezáltal „becsapta”, „félrevezette”
olvasóit, jogtalan dicséretekre tett szert.
Igyekszünk
ezért bemutatónkban inkább azon írásokra összpontosítani,
melyek tovább mutatnak az eddigi megállapításokon és mintegy
önmagukban is előrelépésé avatják a kolozsvári Polis
Könyvkiadó és a marosvásárhelyi
UArtPress (a művészeti
egyetem kiadója) közös kiadványát (szerkesztette Lázok János,
Dávid Gyula előszavával).
*
Sütő-pályaív
a Kriterion felől nézve (Dávid
Gyula előadása) jól dokumentált, korrekt
tükre annak a kapcsolatnak, mely az író és az Anyám
könnyű álmot ígér-rel debütáló
nemzetiségi kiadó között kialakult, a végén pedig furcsa módon
megszakadt. Ennek fő oka természetesen a Sütő András írói
jelenlétének az ideológiai hatóságok által elrendelt
akadályoztatása, a nyolcvanas években megnyilvánuló, egyre
ellenzékibb megnyilvánulásai miatt. Az előadásból kiderül: a
kiadó Sütő-könyveinek emelkedő példányszám-alakulásán is
lemérhető, hogy az Anyám...
után megjelent művek nem csupán eladhatóak, hanem egyre
népszerűbbek voltak Romániában. Ámde Sütő András érzelmi
elidegenedését a Kriteriontól nem csak a hatósági tiltás
befolyásolta: az időközben felnőtt fiatalabb erdélyi magyar
írónemzedék képviselői kritikus szemmel nézték a Sütő-típusú
ellenzékiséget és nem átallottak ennek nyilvánosan is hangot
adni. „Bíró Bélának A tragikum
tragédiája című, 1984-ben szintén a Kriterionnál megjelent
könyvében (Bíró, 1984) fogalmazódik meg. Bíró – igaz –
felvillantja azt az utat, amelyet Sütő nemzedéke az Anyám könnyű
álmot ígérben testet öltött újféle magatartásig végigjárt,
'… amikor az eszméhez való alapvetően érzelmi viszonyulást
kezdi felváltani az értelem józan kritikája' (Bíró, 1984:105).
Látja azt is, hogy az író ezekben a drámákban '… önmaga és
közönsége nevében az ötvenes évek nagy dilemmáit gondolja
újra' (Bíró, 1984:105), sőt azt is érzékeli, hogy e drámák
előadásai 'a színház és közönsége egymásra találásának
nagy pillanatai' (uo). Következtetése mégis kíméletlen: 'E
drámák is bizonyíthatják – állapítja meg összefoglalásul –,
hogy az az anakronisztikus dramaturgiai szemlélet, amely a hetvenes
évek elején magában a valóságban találhatott többé-kevésbé
kedvező drámai alapanyagot, ma már végképp alkalmatlan a valóság
megragadására” (uo).
Dávid
Gyula következtetése: az írót azért zavarhatta rendkívüli
módon ez a bírálat, mert már-már maga is eljutott már oda, hogy
korábbi írói teljesítményét fölülbírálhatónak vélje, de
még nem állt készen rá. Személye elleni támadásnak vélte Bíró
könyvének megjelentetését...
A fiatalok
idegenkedésének tipikus hangvételét és okfejtését képviseli
Vida Gábor dolgozata
(Én lenni perzsa – nem!).
Rövid, inkább publicisztikus és a kötet általános megközelítési
módjától némileg elütő vallomása inkább csak leírja,
ahelyett hogy érthetővé tenné, miként egyeztethető össze a
Sütő életmű kemény bírálata azzal, hogy az egyetemi felvételin
éppen a sütői teljesítmény elemzésével kapott bejutó
osztályzatot. (Szememben nem is a dolgozat okfejtése, mint
meglétének a ténye az, amit figyelemre méltónak találok: meg
kell szoknuk, hogy a nemzedéki szemléletek között lehetnek
látványos eltérések, sőt konfliktusok is.)
Sorin
Crișan,
a művészeti egyetem rektor-professzorának előadása (Sütő
András és az etikai készenlét állandósága),
gondolom, nem csak számomra reveláció. Először olvashattam
nyíltan, minden udvarias csomagolástechnika mellőzésével leírva,
hogy Sütő legjobbnak tartott prózai műveinek (Anyám
könnyű álmot ígér, Engedjétek hozzám jönni a szavakat)
elismerő visszhangja volt és van a román olvasók körében.
Dolgozatában a rektor egyúttal belátással értelmezte Sütő
András ideológiai „kisiklásait”, fiatalkori „szocreál”
elkötelezettségét, s kifejti meglátását a sütői írásművészet
mélységeiről. Egyik kulcsmondata így hangzik: „Sütő
András írásaiban nem az idealizált erdélyi faluval találkozunk,
amint egy frusztrált realizmus hangsúlyos elemeit sem találjuk meg
bennük. A narratív drámai és lírai struktúrái ötvöződnek,
hogy újraalkossanak egy olyan emberi valóságot, amely
mindnyájunkban megbúvik, egy bonyolult, egyáltalán nem naiv, a
hangulatváltozásokra, az eksztázisra és lebomlásokra, az
életerőre és nihilre érzékeny valóságot".
Végkövetkeztetésével se igen lehet vitába szállni:
„Alapvetően e jelentős író életművének középpontjában
folyamatosan az emberről és a létezésen átvezető útjairól
szóló igazság szerepel.”
Mester
Béla (Történelem és
elbeszélés a hetvenes években és azután az erdélyi magyar
irodalomban) három jeles erdélyi szerző:
Sütő András, Szilágyi István és Székely János sajátos
történelemábrázolását és -szemléletét jellemzi párhuzamosan,
veti össze és helyezi el, hangsúlyozva, hogy mindegyikük ürügynek
és háttérnek tekinti ugyan a múlt valóságát, s benne és
általa a jelenkor etikai problémáit, bonyodalmait próbálja
felfejteni. A tanulmányszerző összehasonlító módszere egyúttal
az írók szemléleti sajátosságaira is jobban rávilágít.
Szász
László érdekes jelenségről értekezik
(„Szerepvivő emberré lettem”):
egyrészt adatolva bemutatja, hogy a Kálvin és Szervét
konfliktusával (Csillag a máglyán)
Sütő nem csupán a kommunista hatalom kérlelhetetlenségére,
kritikátlan önteltségére utalt – ennek jele, hogy nem csupán a
hatóságok, de az egyházi elöljáróság ellenérzését is
kiváltotta. Másik figyelemre méltó megállapítása: a saját
magában rejtező kettősségből Sütő két külön figurát
teremtett: Kálvin és Szervét harca tulajdonképpen a szerző belső
vívódásait képezi le.
Cristian
Réka sok-sok adattal, hivatkozással
támasztja alá azt a felismerést, hogy angol nyelvi környezetben
Sütő ismertsége meglehetősen korlátozott és erősen hézagos,
mindenek előtt a fordítások kevés száma miatt (Sütő
András műveinek recepciója az angol nyelvű világban).
Logikailag mindjárt kapcsolódik is hozzá
Aradi
József dolgozata (Hagymahántás-kísérletek
– Sütő András digitális halála és feltámadása),
amely arra figyelmeztet, hogy nem elég csupán valakinek elhelyezni
az életművét a világhálón, az csak akkor kell életre, ha
eleven hivatkozásháló kapcsolódik hozzá, ha megosztását
fontosnak tartják a digitális világban. Kuszálik
Péter, egy visszhangos és komplex
Sütő-bibliográfia szerzője a kritikai kiadás fontosságáról és
nehézségeiről beszélt, Markó Béla
viszont az emlékező pályatárs szemszögéből jellemezte az
általa ismert Sütő Andrást: az írót, a szerkesztőt, a közéleti
embert. (Egy félbemaradt kultusz története.
Sütő András helye a romániai magyar kisebbségpolitikában)
Szerinte Sütő ellentmondásossága helyzetének és korának
ellentmondásosságából fakadt, de utolsó pillanatáig igyekezett
megmaradni „normális radikálisnak”, aki nem hőzöng
felelőtlenül, de amiről tudja, hogy meg kell tennie, annak aktív
előmozdítójává válik.
Demény
Péter a maga sajátosan szókimondó,
rögtönzésre emlékeztető gondolatfüzérét (Sütő
András nemzedéke. Egy csalódás vizsgálata)
ugyanarra az alapállásra építi, amit Vida is érintett, csakhogy
Demény bizonyít is és nem csak Sütőről, hanem a háború utáni
erdélyi irodalom egész értékrendjéről, jövőnek szóló
üzenetéről, maradandóságáról és korlátairól véleményt
mond. Az elődökkel szembeni többször is megfogalmazott
kiábrándultsága végső soron annak szól, hogy „apái”
megrekedtek egy túlélési élet- és értékszemléletnél, amely
szinte lehetetlenné tette a kísérletezést és az alkotáshoz
szükséges saját utak, eszközök merész felvállalását.
*
Kérdés,
hogy a tanulmánykötet mennyire fogja elősegíteni azoknak a
kutatói gondoknak és tennivalóknak a kiteljesítését, amit immár
a könyvtáblák szavaknál maradandóbban magukba zárnak; mindez
némileg a szerzők zenéje (is), no meg a jövőé. Lázok
János utószó
helyett elmondott gondolatai és
következtetései között olvashatjuk: „Abban
az új politikai-társadalomtörténeti helyzetben, amikor a
kisebbségi közösség érdekérvényesítése, illetve az irodalom
szerepe alapvetően megváltozott, a fiak generációja után lassan
már az unokák nemzedéke veszi át az apák és nagyapák
örökségét. Sütő András munkássága kapcsán az ő számukra
új jelentések keresésének lehetőségét kell megnyitni, amelyek
szakmai érdeklődésüket élővé tudják tenni, ezáltal pedig új
és kritikus szellemiséggel töltik fel az életmű értelmezését.
Konferenciánk bevallott szándékkal erre tett kísérletet.”
A kérdés
utáni igazi kérdés most már csak az: az unokák vajon ugyanígy
fontosnak tartják-e majd az elkezdett, de be nem végzett, bár jól
körvonalazott feladatokat elvégezni?
Cseke
Gábor
Fenti bemutatást a Hargita Népe melléklete számára írtam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése