(Olvasónapló - az írást az ÚMSZ Kisebbségben c. mellékletébe szántam)
Próbálom
magamban eldönteni, miként is olvassam Gagyi József legújabb
könyvét (Ha akartam, fütyöltem, ha akartam,
dúdolászgattam. Beszélgetések
Balogh Pállal. Emberek – életek sorozat, 1. Mentor Kiadó,
Marosvásárhely, 2012):
tudományos munkaként? irodalomként? vagy egyszerűen csak
olvasmányként, mert hogy terjedelmessége (közel 400 lap) ellenére
erősen jól olvastatja magát. Hogy is ne: egy sokat tapasztalt,
érdekes személyiségű, öntörvényűen gondolkodó, röghöz
kötöttségében is nyitott falusi ember mesél benne életéről,
falujáról, családjáról, gondolatairól, álmairól és
megvalósításairól, kételyeiről, hitéről... És még mennyi
mindenről, ami egyszer valamiképpen emberközelbe került vele.
Hiába a
szerzői konfesszió a könyv élén, alapvetően úgy érzem, maga a
szerző is tanácstalan műve definiálását illetően. Nem tudja
pontosan, hová is tegye - s mindenek előtt azért, mert nem az lett
belőle, amit kezdetben elképzelt, amikor a megíráshoz szükséges
első beszélgetést sikerült nyélbe ütni.
Szándékok
és eredmények: bármilyen sikerült alkotásnál is ritka, hogy
tökéletesen fedjék egymást. Ez nem minősítés, viszont
ténykérdés. Az írónak elég rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy
tervbe vett, elképzelt művét alkotás közben annak sajátos,
belső logikája szerint alakítsa, s ha a helyzet megkívánja, akár
módosítson is eredeti elképzelésén, választott eszközein.
Gagyi József
részletekbe menően, a higgadtan vizsgálódó társadalomtudós
rigorózusságával rögzíti a könyv keletkezéstörténetét, a
menet közben végrehajtott, pillanat szülte korrekciók indoklását.
Pedig nem lehet azt állítani, hogy alanya kiválasztásakor ne lett
volna eléggé körültekintő: az ismerkedéstől a kapacitálásig
hosszú hónapok teltek el, s Gagyi igazából csak akkor tudott
meggyőződni választása helyességéről, amikor nagy sokára -
valahára - beindultak a tervezett beszélgetések.
Már maga ez
a pillanat megrázó történethez kötődik; Gagyi József hűvösen,
távolságtartóan írja le, de a tényanyag kellően drámai: Balogh
Pál tulajdonképpen akkor hajlandó nekikezdeni életútja
felidézésének, amikor nincs más kiútja - egy orvosi műhiba
folytán mindkét lábára lebénul, s az addigi dolgos, a munka
megszállottjaként élő idős embernek nem marad egyéb
elfoglaltsága, mint vendége előtt szerre elszámolni az
emlékeivel. És akkor meg is teszi ugyan, de mindvégig csak a maga
módján. A szerző pedig - kényszerűségből - ehhez igazítja
riporteri státusát: képtelen célirányosan kérdezni, hagyja a
beszélőt érvényesülni, gondolatai nyomán csapongani, csak nagy
néha, egy-egy félig éber, utaló, már-már mellékes apropóval
terelné vissza Pali bácsit a fősodorhoz; mikor sikerül, mikor
nem. De ez mind nem baj, már nem az, mert Gagyi József a
kényszerből szükségszerűséget kovácsolt magának, hiszen úgy
is tudta: a beszélgetés megszerkesztésének végső kulcsa
mindenképpen az ő kezében marad; ami nem azt jelenti, hogy azt és
úgy ír majd meg a sok-sok találkozás során elmondott
élettörténetből, ahogy és ami neki tetszik. Ez a könyv egy
pillanatra sem kívánt pusztán ürügy vagy csak egyszerű
kiindulópont lenni egy önálló alkotói konstrukcióhoz. Hű
krónikának, tanúságnak megfelelően minden ízében a
pontosságot, a hitelességet, a teljességet, a mélységet célozza
meg.
Gagyi
József, sejtésem szerint, a különös élettapasztalatnak
megjelenítési formát adva, mindvégig egyik lábáról a másikra
áll, és végül maga sem tudja eldönteni, hogy melyik minőségét
vállalja fel elsődlegesen: a társadalomtudósét, vagy az íróét.
Igaz, hogy íróként már jó ideje háttérbe vonult, és bár
gyakori közlései, rendszeresen megjelenő újabb és újabb könyvei
nincsenek híjával a szépírói kvalitásoknak, helyenként maguk
az írói módszerek is ki-kiütköznek a részletekben, mégis
elsősorban tudományos munkáknak tekinthetők. Azzá teszi őket a
szerző fő igyekezete, hogy írásainak szemlélete mindenben
megfeleljen a szakszerűség követelményeinek.
Ez a
kettősség most igen pregnánsan kidomborodik Balogh Pál
élettörténetében: az a Gagyi József, aki megírta A krízis
éve 1949-et, az Örökített székelykapuk-at, a
Földbontók, földfosztók, gyarapodók-at, a Fejezetek
Románia 20. századi társadalomtörténetéből-t, az Amire
vágyunk, amitől félünk, amit remélünk-et, e monografikus
ölelésű, jelentős tanulmánygyűjteményeket, és aki didaktikai
munkájában is a tudományos ihletettség híve, a nyolcvan
esztendős, a Csíkfalva községhez tartozó jobbágyfalvi
parasztember életvallomása előtt váratlanul elbizonytalanodik.
Azt nem állíthatom, hogy oda dobja a lovak közé a gyeplőt, de
azzal, hogy az életrajzi prospekciónak még csak eleje van és azon
túl csak egy bizonytalanba vesző, sok-sok további kérdőjelt
generáló "végtelen vége", Gagyi József számomra azt
sugallja, hogy valamiért elodázza a végső döntést: nem zárja
le Balogh Pál vallomását, addig feszíti a húrt, ameddig lehet,
ameddig úgy érezheti, hogy beszélgetőtársa kimerítette a
lelkileg-szellemileg egy életen át magába gyűjtött
életbölcsesség hozamát.
"2011
októberében, egy évvel a beszélgetések elkezdése után, az
addig lejegyzett anyagból kezdtem el dolgozni ezen az első
összeállításon. Ez a rögzített beszélgetések mintegy
kétharmadának az anyagából készült. Nem szeretném és nem
lehet lezárni a beszélgetések sorozatát mindaddig, amíg erre
újra és újra lehetőség adódik: mindkét beszélgető fél jónak
látja, hogy beszélgessenek, és erre keresik az alkalmat. Tehát
újabb és újabb hangfelvételek készülnek, és az első
összeállítás után egy második, harmadik elkészítését is
lehetségesnek látom. Ez egyben egy kiváló, a szakértő
kifogásokat elhárító mentő körülmény is: ez a munka nincs még
befejezve, sőt, nem is látni a végét - nem lehet egy lezárt
kutatás első feldolgozásaként tekinteni rá, nem lehet ekként
értékelni. Ez is indokolja, hogy a szöveget, ezt a könyvet inkább
irodalmi feldolgozásnak, irodalmi biográfiának vagy az egyéni
sorson keresztül a társadalmi változásokat bemutató
szociográfiának tekintsük, akként kezeljük."
Pali bácsi mesél |
A fenti
idézet elemző magyarázatnak tűnik, de annál jóval több: a
köztes helyzet tudatos felvállalása. Gagyi József tisztán látja,
hogy a sorstól rárótt feladatnak tesz eleget ezzel a könyvvel -
továbbá az esetleges folytatásokkal -, hogy minden szempontból
kimerje annak a kútnak a vizét, amely immár adakozóan kínálja
magát. Ameddig a végzet közbe nem szól... Az a tény, hogy Balogh
Pál esetében véglegesen eljött a mesélés ideje, a
jobbágyfalviak elismert ceremóniamestere adottságait - jól
fogalmazó-szintetizáló készségét - ezúttal a tanúság
szolgálatába állítja; felmondott életével egyúttal hitet téve
amellett is, hogy miként zajlott az elmúlt század utolsó két
harmadában faluközösségének élete, miként alakult a sorsa.
A
gyakorlatilag magyar (rajtuk kívül kis számban romák lakják)
többségű faluban érdekes módon jelentkezett - s némileg
jelentkezik ma is - kisebbség-többség viszonya: mindenek előtt
vallási alapon. A falu lakossága ugyanis az unitárius, a
katolikus, református és ortodox templomok kisugárzása között
oszlik meg. Érdekes, egyúttal hiteles emlékei vannak az
együttélésről Pali bácsinak: szerinte az emberek közti "meg
nem értés–megértés" dolgában nagy szerepet játszanak a
vallási vezetők. Egy jobbágyfalvi, egykori katolikus pap
példájával illusztrálja, hogy az ellenségeskedés nem is annyira
az ördög, mint az ember műve:
"Az
a plébános úr nagyon fogta az ő híveit. Volt olyan szegény
család, hogy például voltak bizony olyan szegény esztendők, hogy
nem volt tavaszon, nyáron búzájuk. A katolikus egyháznak sok
földje volt, sok búza, amit kapott. S volt úgy, hogy úgy adott
egy más felekezetű szegény asszonynak, ha átáll katolikusnak.
Érti?
Ennyire.
A hívei
pogányoknak hívták a reformátusokat s az unitáriusokat. Voltak
azok az idős asszonyok, annyira bemagoltatták velük a
katolicizmust - ugye, ott a sok szobor, Mária-szobor, Antal-szobor,
kicsi Anti s nagy Anti, annyi szobor van, hogy csak addig láttak.
Sokszor húsvétban két öntözés volt. A legények ittak,
mulattak, reformátusok, unitáriusok külön. A népházunk ott
volt, ahol a reformátusoknak, unitáriusoknak volt a templomuk, ott
künn pedig a katolikusoknak. Mikor összetalálkozott az az ifjúság,
akkor összeverekedtek.
...Volt,
hogy bicsokra kerültek, elvágták egymást, s ilyesmi. Például
volt olyan, hogy katolikus leányhoz ha ment az unitárius, képes
volt az apja, hogy letiltsa.
Mind
süketek voltak.
Aztán
jött egy tanító, Kis Jóska a katolikusoknak, az megváltoztatta;
azután már megtörött a jég. Kezdett színdarabokat tanítani,
összehívta a katolikusokat is, a reformátusokat, unitáriusokat; a
fiataloknak, akik odavalók voltak, tanított színdarabot, dalárdát,
sportolást szervezett; kivette a papoknak a kezéből az ifjúságot,
ügyes tanító bácsi volt...
Aztán
kinyílt az esze a népnek, tágult. De most is azt mondom, sokat
csinál a papság. Most is inkább a népnek, ha kihirdeti, hogy
március tizenötödikére vagy más ünnepre vagy egy megemlékezésre
gyűljenek össze, többet ér, mint ha egy faluból a legelső
osztályú szónok vagy tekintélyes ember szólna. Persze, ha olyan
a pap, s a hívek, hogy elismerik a papnak a tevékenységét."
Jó
példaként említi a halottak napi ökumenikus összefogást, amikor
is a felekezetek papjai mind jelen vannak, közösen rendezik az
emlékezést, de a veszélyt is látja: ha a vezetőik ennek ellenére
nem fognak igazán össze, "érzékenykednek" egymással
szemben, akkor ismét csak eltávolodnak egymástól a felekezetek.
A
tolerancia, a faluközösség életéhez viszonyuló empátia nem
csak vallási téren meghatározó – hangzik tovább a tanulság.
Balogh Pál emlékei ismételten rávilágítanak, hogy akár a
kollektivista szellemű évtizedekben, akár a rendszerváltás után
a közösségi érdekek mentén következetesen gondolkozók
jelentették a jobbágyfalviak számára az igazi tekintélyt. Ezért
volt népszerű Pali bácsi is minden időkben: mind a népi
demokráciában, mind a Ceausescu utáni többpárti rendszerben. Az
ő igazodását elsősorban az igazságosság, a méltányosság
szempontjai határozták meg - ha közmunkáról, ha földosztásról,
ha húsvéti hagyományszervezésről vagy temetési búcsúztatásról
volt szó. Igen jellemzőnek érzem a rendszerváltás előtti
évtizedek kisebbségi helyzetére nézve azt a fajta "kettős
könyvelést", amit a legalsóbb szinteken a helyi vezetők -
nem kimondottan önvédelmi szándékból - szinte kötelezően és a
lakosság megelégedésére végeztek, s amelynek jeleiről az
emlékező lépten-nyomon beszámol.
A falusi
húsvéti öntözés hagyományára emlékezve, Balogh Pál az alábbi
érdekes tanúsággal szolgál:
"Sok
szép dolog volt, na, szép dolog volt. Most azon csodálkozom,
húsvéti közös öntözés se volt mióta. Tamás, ugye, a sok
fiatalt hazaengedte húsvétra. Ő volt pedig a Nirajul elnöke, és
akkor nem végeztük el az öntözést egy nap, mert nagy volt a
falu, csak két nap. Első nap egyik felét jártuk el, s másodnapján
a másik felét. Gondoltuk, nem lesz fiatalság, mert kell menjenek
munkába. Hát az egész fiatalság ott volt. Az egész fiatalság.
Egyszer
lemegyek Szeredába, ott volt a Huszár vendéglő, elmegyek be,
igyak meg egy üveg sört, melegem volt. Bemegyek, hát ahogy
visszanézek, látom, ott van Tamás, a Nirajul elnöke valakivel,
valami ismerősével, nem ismertem. Köszönök. Azt mondja: „Balogh
bácsi, jöjjön, foglaljon helyet!" Ha már odamentem, vittem
egy-egy üveg sört, leültünk, s beszélgettünk. Akkor vettem
észre, hogy valami párttitkár volt a városból kijőve.
S mondom
neki (éppen húsvét után volt): „Erősen jó volt, a fiatalok
milyen sokan eljöttek." Akkor mondta annak a másiknak: „Az a
helyzet, hogy falun vannak, s ez régi hagyomány, sokan vannak,
hiába tiltom el, hiába fogom őket, hogy jöjjenek be dolgozni.
Vagy elszöknek, vagy elmennek egy-két házhoz öntözni, s úgy
jönnek be részegen. Ott vannak a gépek, egyiknek levágja a
karját, másiknak más baja esik. Baleset. Ez hiányzik? Nem
hiányzik. S azt mondtam nekik: »Elengedlek, de akkor szombaton
kipótoljátok.« S azt mondták: »Kipótoljuk.« Meg volt oldva a
munka."
Úgyhogy
nagyon ügyes volt Tamás. Aztán megdicsértem. Mondom: „Na, ezt
nem gondoltam, elvtárs, hogy maga így meg tudja a fiatalságot
győzni, hát itt volt az egész fiatalság." Szóval innét
nagyon sokan dolgoztak a Nirajulban. S mind itt voltak az öntözőbe',
ha itt volt nálunk öntözés.
... Csak
azért kellett fogadalmat tenni, hogy a rendet fenntartjuk. Nem lesz
verekedés, valamilyen összetűzések, vagy rongálás, vita, ehhez
hasonló. Azt se szabták meg, hogy hova megyünk, azt se, hogy mit
éneklünk, azt se, hogy ki muzsikál nekünk, azt se, hogy meddig
tart, semrnit. Mert a rendőrségnek is örökké tettünk fenyőfát.
Az állatorvosnak tettünk fenyőt... Az orvosnak tettünk fenyőfát.
A néptanácselnöknek tettünk fenyőfát. Ezek mind elvárták,
üzenték, hogy, mikor öntözünk, menjünk fel hozzájuk."
A Balogh
Pál-félék (és bár ritka jószág volt szülőföldjén, de azért
távolról sem volt egyedül!) láthatóan elvetették a dogmatikus
gondolkodás gyakorlatát: mindent úgy intéztek, hogy lehetőleg
mindenkinek jó legyen; vagy ne legyen túl rossz. A felülről
érkezett társadalmi sokkokat igyekeztek mindenféle trükkel,
áttétellel enyhíteni, s ha lehetett, akár semlegesíteni is.
(Ahogy Pali bácsi több ízben is megjegyzi, beszélgetés közben:
"Annak ellenére, hogy a hetvenes években nagy kollektív
volt, olyan öntözéseket lefacsartunk, uram, hogy... Nem úgy, mint
most. Most szabad... [A
karácsonyt] Nem tiltották egyáltalán, esetleg az volt a
baj, ha a pap amolyant prédikált, és valaki elárulta.")
A legpregnánsabban viszont az a hitvallás fejezi ki Pali bácsi
nyitott gondolkodását, ahogyan a vallásfelekezetek sokféleségéhez
örök életében viszonyult:
"Sokszor
elmondtam a katolikus plébánosnak is, a szeredainak, mikor vacsorát
adtunk volt nekik; ökumenikus istentisztelet volt, ő tartotta, s én
fogadtam itt vacsorával. Mondom: „Né, plébános úr, nekem van
egy meglátásom: én szeretem az én vallásomat, s tisztelem a
másét, egyszer szegezzük le. A másik, hogy imádkozzuk a Mi
Atyánkot, pontosan maguk is úgy mondják, mint mi, maguk is úgy
tanítják, a plébános úr is, mint a mi papunk. A prédikációt
felfogás szerint mondják; a Bibliából veszik ki az alappillért,
kit milyen talentummal az Isten felruházott, olyan talentummal adja
át a híveknek, hogy művelje a lelkivilágukat. A híveknek a
lelkivilága olyan, mint egy szántóterület." Ha jól
megművelik azt a földet, bármit vetnek belé, megterem. A pap is
megműveli a lelkivilágát a hívő embernek, aki odajár. Ahogy
hirdeti, az Istent bármilyen formában prédikálja, az a talaj
beveszi, mert meg van művelve. ... Az egyhívőket nem bírom, mert
ők magukat kiemelik, s senki se jó, csak ők. Nem látják be azt,
hogy ember hiba nélkül nincs, a bűn bocsánat nélkül nem
bocsátható meg. Azt hiszik, hogy ők nem vétkeztek..."
A mindent
kizáró kérkedés, a fundamentalista gondolkodás eredendően
idegen a jobbágyfalvi közösségtől, amennyiben jó irányban
befolyásolják őket. Ezért a mindenkori hatóságok, vezetők
szerepe akár meghatározó is lehet; és bár Balogh Pál nem
nevezhető kimondottan a falu egykori vezető emberének, a
jobbágytelkiek életében mégis olyan kulcsfeladatokat látott el,
amik meghatározóak voltak a helybeliek életére: volt földmérő
bizottsági tag, falusi őrszolgálatot végzett, a futballcsapatban
játszott, a színjátszó körben a hősszerelmes szerepeket nagy
megjelenítő erővel ábrázolta, a húsvéti ünnepségsorozat
"királyi" pálcáját viselte, volt unitárius gondnok,
két ízben a helyi tanácsnak is tagja. Pedig lényegében ő sem
különbözött a többi jobbágyfalvi embertől - ugyanúgy megitta
a magáét, s ha úgy adódott, mértékkel a közöshöz is
hozzányúlt, hiszen az a "miénk", megadta a királynak
azt, ami a királyé, de nem élősködött a közösségen, nem volt
demagóg.
Egy, a könyv
piacra kerülését megelőző olvasótalálkozón Gagyi József a
jelenlévőknek elmondta volt, hogy még a kezdet kezdetén, amikor a
falu életéről életszerűen referálni tudó alanyokkal
próbálkozott, szóba került egy közlékeny hivatalnok is, aki
huzamosabb időn át felülről, a falu vezetésének szintjéről
látta és ismerte a társadalmi mozgásokat, az események miértjét
és mikéntjét. A szerző végül mégis Pali bácsi mellett kötött
ki, mert a másik túlságosan gyakran és szeszélyesen cenzúrázta
saját magát, korábban elmondott szavait részben megmásította,
megszűrte, a tükörben látszó képet tartotta fontosnak az
eredeti tanulságnál. Magam is úgy érzem, hogy egy következetesen
szerepjátszó, minden kurzushoz igazodó ember torz és hiányos
rajzát adhatta volna faluja mindennapjainak, túl sok energiát
pazarolt volna az önigazolásra és az önfényezésre. Jó, hogy ez
Balogh Pál esetében nem következett be.
A könyv
hőséül - aki egyben a történet alfája és omegája - szolgáló
Balogh Pálról keresve se találhatni jobb (ön)jellemzést, mint
amit a könyv hátlapja kiemelten közvetít:
"Nekem
olyan természetem volt, hogy én örökké szerettem menni,
szerettem dolgozni, én szerettem viccelődni, én szerettem leülni
valakivel meginni egy pohár bort, nem annyit, hogy ittas legyek,
hanem amellett elbeszélgetni. Elmenni a templomba, elmenni gyűlésbe,
ide-oda. Ez volt nekem, itt találtam fel magamat. Én, mikor
kimentem a mezőre, itthon elrendeztem holmit, senki olyan boldog nem
volt, mint én. Magamnak beosztottam a munkát, ha elfáradtam,
leültem, mikor megpihentem, folytattam tovább. Ha akartam,
fütyöltem, ha akartam, dúdolászgattam."
Az utolsó,
általam kiemelt mondat is szerencsésen sűríti magába Pali bácsi
szabadságszeretetét. Kár, hogy címként már lekörözte volt egy
nem kevésbé remek román film (Când
vreau să fluier, fluier -
Amikor fütyölni akarok, fütyölök / rendező: Florin Şerban),
amely így már-már szállóigévé vált, mire Balogh Pál
története – a maga hasonló vétetésű
címével - napvilágot látott.
Csíkszereda,
2013. február 17.
Gagyi
József kommentárja:
Kísérletképpen
összeállítottam ezt a könyvet...
Igaza
van Cseke Gábornak, köszönöm neki a lényeget megragadó
megfogalmazást: eljött a mesélés ideje, de még nem érkezett el
a megírás ideje.
És
mégis jelezni kell, jelezni kellett könyvvé szerkesztett
történetekkel, hogy mi az, amiről szó szót követ, immár évek
óra, amiről két ember sokat és jókedvvel beszélget, és ami egy
családi-emberi sors, egy falu, egy korszak valóságába enged
belelátni.
Igen
egyszerű helyzet az, ami újabb és újabb rögzített
beszélgetéseket eredményez: hetente-kéthetente, pihenésképpen
kilátogatok a Nyárád-menti Jobbágyfalvára, ahol már vár Pali
bácsi (de mostanában már a feleségével, Vilma nénivel is egyre
többet beszélgetünk, csak azokat nem rögzítem - még...). Régebb
telefonáltam: hogy van Pali bácsi, nem zavarok? Aztán lebeszéltek
erről: a tanár úr ne mind telefonáljon, hanem jöjjön, mert nem
zavar. Ha kismértékben is (bár ki tudja?) része lettem az
életüknek. Akár, talán, mint a szomszéd utcabeliek, a még élő
kortársak: ha arra járnak és van idejük, akkor benéznek,
elbeszélgetnek. Mert sok a közös emlék, amelyik újra és újra
megosztva él tovább, és mert kiszámíthatatlan, hogy ez még
meddig lehetséges, hiszen nem tudni, kit mikor szólítanak el ebből
a földi árnyékvilágból.
És
kísérletképpen, bár nem érkezett még el a megírás ideje,
összeállítottam ezt a könyvet. Utána elvittem a megszerkesztett
kéziratot Pali bácsinak, nézze meg, egyetért-e azzal, ami
belekerült. Nem nézte meg, és egyetértett. Megnézte viszont a
leánya, unokája, és húzásokat javasoltak. Ami meg is történt.
Meg fényképeket készítettek, úgy ahogy illik: Pali bácsi
ünnepibe felöltözve, a kerekes székébe felültetve, kalappal a
fején. Ez a kép került a könyv hátlapjára.
Majd
a kinyomtatott példányt is elvittem Pali bácsinak, és megkértem,
hogy a könyvvásári bemutatóra üzenjen. Meg is tette, a bemutatón
be is játszottam, és ide illesztem, érvként: míg ezek a mesék
születnek, addig talán fontosabb, hogy ezeket összegyűjtsem.
Pali
bácsi, ha van egy ilyen könyv, és összegyűlnek, hogy a könyvet,
úgy ahogy egy gyerek amikor megszületik, megünnepeljék, ennek a
neve könyvbemutató, ha Pali bácsi ott volna, mit mondana, miért
kell ezt a könyvet megbecsülni, elolvasni?
„Ugye,
az én felfogásom szerint, ez egy valóságos történet. Nem
innét-amonnat kapott véleményekből alakították ki, fűszerezve,
ezt a könyvet, hogy tetszedjék valakinek vagy valami, hanem
valóságos, amit leéltem, gyerekkoromtól, mostanáig, az van
benne. Úgy hogy ehhez se tenni, s elvenni, esetleg ami helytelen
gondolkodás, nem találnak a mondatok, egy szakember igenis meg
tudja állapítani, hogy ezt anuláljuk, mert nem jön ki jól.”
Pali
bácsi mit gondol, ebben a könyvben olyan, hogy tíz év múlva,
ötven év múlva is érdekes lesz van-e?
„Hát
hogyne volna. Ugye a mai fiatal nem, esetleg az olyan típusúak,
amelyikek szeretik ezt a, hogy is mondják, életgyakorlatot, hogy
egy életkorban mi megy végig, egy falusi embernek, mert átlagban
az, arról szól, egy életen keresztül, hol kezdi meg, hol végzi,
s ha megkezdi, mind ragaszkodik, hogy mi következett, úgy vágyik
utána, s azért jön, hogy olvassa el, hogy lássa meg a
végeredményt a gondolkozásban. Ez olyan, mind volt nálunk egy
pap, Kecskésnek, aki Vásárhelyen van, az apja, esperes, annak az
apja, szépen prédikált erősen. S mondom, tiszteletes úr,
pénztáros voltam, maga olyan szépen prédikál, akinek füle volt
az hallhatta, s maga mért csak annyira prédikál? S tudja mit
mondok, Pali bácsi, a prédikációt akkor kell megszakítani, mikor
a nép legjobban óhajtja, hogy még, még, még. Mert akkor
következőleg várja a folytatást. Soha nem felejtem el. S valahol
igazat mondott.”
Szóval
azt mondja, hogy lesz még egy könyv, kell folytatni ezt?
„Nem,
arra mondtam, hogy aki ezt olvassa, s így folytatódik, hogy
gyerekkoromtól milyen voltam, satöbbi, várja, hogy ennek milyen
lesz a végeredménye. Így gondolom el. Hát minden esetre
köszönettel vagyok a tanár úrnak ilyen érelemben, mert ugye
habár az élet tovaszállt, de ez megmarad. Ez megmarad. Aztán aki
akarja olvassa, hanem pedig megtörténhetik, hogy olyan polcra
kerül, hogy a por belepi, megsemmisül, mert minden a végtelenig
nem tart."
Pali
bácsi, a mérleg hogy áll, elégedett azzal, amit az életben
sikerült elérni?
„Elégedett
vagyok. A legjobban annak örvendek, hogy jókeddvel csináltam
mindent. Volt amikor el voltam szontyolodva valamiért, de hála
Istennek állatkárom nem volt, hogy megsemmisüljön állatom s el
kelljen temetni, egy-egy borjú esetleg úgy született, az csekély
volt, és a másik helyzet az, hogy örvendtem, ha kimentem a
határra, hogy a verejtékem után milyen jó termés mutatkozik.
Boldog
voltam.
A
másik boldogság az volt, hogy a gyerekek, négy gyerek volt, jól
viselkedtek. Nem hoztak szégyent hogy jött az iskolából s
halljam, hogy ilyen volt a leányod s olyan volt a fiad. Ez örökké
csak dicsőséget, mert semmit róluk soha nem hallottam. Se a
tanárjaiktól, akik tanították, sem pedig a népektől, hogy úgy
viselkedtek az úton, ne köszöntek volna, vagy ehhez hasonló.”
Pali
bácsi, a piros csuporral mi a helyzet? Az hozzájárult a
boldogságához?
„Hát
hozzájárult a piros csupor, mert ez volt az alaptermészetem, hogy
sokat dolgoztam, inni nem szoktam, de minden reggel azzal a piros
csuporral kelletett. Egészséges voltam, felkeltem, enni dobtam az
állatoknak, valami kórét bétettem nyáron, mondjuk egy villa
takarmányt vagy két villával, akkor lementem a pincébe, ügyesen
megszívtam a slaggal a kicsi csészét, bémentem a konyhába,
megittam, na estéről maradott valami mártalék, ez az, a kenyeret
megmártottam, befaltam, kimentem az állatokhoz s én bé nem jöttem
addig, amíg nem itattam. Pucolgattam őket, megmostam a farkukat,
figyelgettem, ha kidobják a takarmányt, dobjam vissza.
Ott
találtam fel magamat.
A
disznóknak, na voltak disznók, azoknak zöldet dobtam, s kukoricát
tettem, csak annyit, hogy nehogy kiverjék, annyit tettem csak, s
azután még töltöttem, ne vesztegessenek.
Ez
volt nekem a természetem.
Kimentem
a határra, oda vittem, mondtam magának, vizet nem sokat vittem.
Mondtam magának, töltöttem belé egy kétlitres flakonba egy ennyi
bort (mutatja: egynegyedig), s azt meg vízzel, s odakint elástam a
földbe vagy egy árnyékos helyre, s nekem az elég volt egy napra.
Mikor megszomjaztam ittam, a szomjamat is oltottam, viszont a kedvem
is jött. Aztán akkor még ment a menet, itt ott fütyölgettek,
énekelgettek, aztán én is belekapcsolódtam egymagamban, s jobban
vágott a kasza. Mert ha valamit jókeddvel csinálsz, eredményesebb
a munka, mint ha valaki sír s úgy kapál, az már nem munka. Úgy
hogy én ezért hálás vagyok a Jóistennek, a szép családomért,
úgy hogy boldog vagyok, ilyen értelemben, akármikor jön a vég,
tudom hogy így hagytam hátra. Veszekedés vagy kellemetlenség a
családban nem volt, hogy minket kacagjon valaki hogy így éltük az
életet, veszekedtünk vagy ehhez hasonló, hogy hallják a szánkat,
átkozódás s ilyesmi nem volt. S ez pedig sokat tesz, hogy ilyen
volt ez a nyolcvankét év, jelen pillanatban.
Aztán
hogy még mennyi van hátra, a Jóisten tudja.
Már
nem tud olyan kellemes lenni, csak annak örvendek, hogy az eszem
megvan, hogy ha kell valami akkor tudok kérni, vagy ha valami olyan
van megmondani, nem mint az aki nem tud semmit mondani. Mint ahogy
montam magának, az a szentmártoni ember, akinek a hangszála
elment, szerencsétlennek, elgondolom, milyen bánatos lehet annak az
élete, mind egy csutkó, hogy se menni, se beszélni.
A
Jóisten mindenkit őrözzön meg.
Nekem
olyan jutott, kereszt, hogy elviselhető, s el kéne viselni ha a
nehezebb volna, el kellene viselni. Mert az Isten az embert
megteremtette, s mikor megteremtette, abban a helyben már a kicsi
keresztet a vállára tette. S aztán ahogy fejlődött, úgy a
kereszt is nőtt utána. S azért tisztelem az erdőt, sok mondja,
hogy erdő, s vágom, s ilyen érték, olyan érték, úgy meg
kellene becsülni. Az tiszta levegőt ad, aki sétál benne,
feltalálja magát, azt hiszi, mennyországban van. És a másik,
hogy meleget ad télen, bölcsőt ad, amiben ringassák az embert, s
koporsót is ad. Úgy hogy értékes az erdő, az én felfogásom
szerint. Úgy hogy tudom, a természet, a vadrózsáról is sok azt
mondja, ilyen rózsa, s a nadrágomhoz ragad, s megszúrja a kezemet.
Hát
olyan helyt fogja meg, hogy ne szúrja meg.
Pálcai
bácsinak, akiről mondtam, hogy kibontotta a karikákat, hogy nem
ilyent kell fiam csinálni, hogy az őz keresztül bújik rajta, neki
volt egy szőlője, ahol Csaba Leventének, s azon felül Robinak van
a kicsi ház, na azon túl, abban a homlokban van egy ház. Na ott
volt ennek a Pálcai bácsinak nyolcszáz tő szőlője. De finom
fajta szőlője. Körbe bé volt kerítve fólyó rózsafával!
Az
milyen gyönyörű volt!
Egyik
mikor elvirágzott, virágzott a másik. Az tavasztól késő őszig,
amíg hóharmat lett, az tiszta virág volt.
Aztán
hordták a takarmányt be onnét a hegyről, úgy mondjuk Orotvány,
ott ahol Lórándnak van az istálló, az magánterület volt, hozták
be a takarmányt, s az a rózsafa ahogy kihajlott, a takarmányt
persze húzta le, ha szélyesre rakta a szekeret. Aztán sok ember
ütötte villával, hogy a fene egye meg aki oda ültette, hogy
mennyi takarmányt lehúzott, s így s úgy, s a másik azt mondta,
rakd keskenyre a szekeret, azt ne üsd meg, mert az a boldogság!
S
aki ültette, azt a Jóisten éltesse sokáig, hogy ültessen máskor
is.
Rakd
keskenyebbre a szekeret, hogy ne húzza le a takarmányt!
Szépen
be kellett fogja a száját, s hallgasson. S igaza volt!"
Csíkszereda,
2013. február 18.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése