Az utóbbi a Bármely rendelést vállalok című regényemet szedte ízekre (fiatalos eleganciával), s most, hogy többször is átfutottam, rémlik, mintha annak idején is olvastam volna, de valamiért nem tettem félre a szöveget. Kár, mert a regényt digitalizálva, összegyűjtöttem a róla szóló recenziókat - s ennek is ott lenne a helye. Valamikor, a következő hónapokban, illene pótolni.
A Látó-beli recenzió csak félig szól Álruhában c. 1989-es riportkönyvemről, a másik fele Bodó Barna ugyancsak 1989-ben megjelent riportkötetét is elemzi - egyfajta párhuzamos összevetéssel látja el feladatát Kedves Csaba (néhány recenzió olvasható még ezen a néven, ám igazából nem tudom, kit fed). Ennek szövegét most ideillesztem, a történelmi hűség kedvéért. (A másik, a Keszthelyi András-féle regényelemzésre a későbbiekben még visszatérek).
*
Hétköznapi
ünnepek, ünnepi hétköznapok
Divatos, s bár gyökerei
mélyre nyúlnak, jellegzetesen XX. századi műfaj a riport, az
irodalom és publicisztika határzónájában, egzotikus szellemi
kaland, a dokumentum krónikája, a krónika dokumentuma, izgalmas
nyomozás az ember, az emberi egyéniség után. Diogenészi műfaj
az emberkeresés jegyében.
Cseke Gábor és Bodó
Barna legújabban megjelent riportkönyvei* ugyanezt az utat.
követik, az ember ünnepi-hétköznapi vívódásait próbálják
fölvázolni, két különböző, de lényegében azonos pontra ható
irányból. Míg Cseke Gábor az ünnepek hétköznapjait tárja
elénk, a különlegest, az egzotikumot keresi, a bátorságról, a
megismerés kalandjairól szól, Bodó Barna a hétköznapok
ünnepeinek feltárására, megmutatására vállalkozik, az egyén
és közösség viszonyának megvilágításával. E tartalmi
tényezők határozzák meg a műfajt is, Cseke Gábor líraibb,
irodalmibb, cselekményes riportot ír, Bodó Barna írásai az ember
és társadalom, ember és. környezete objektív törvényei közti
ellentmondásokon nyugszanak, szükségképpen a publicisztika felől
közelednek az irodalomhoz, attól a makacs igazságvágytól hajtva,
amely a mindenkori dokumentum jellegű, társadalomrajzot készítő
riport sajátossága. S noha ritkán történik meg, hogy a riporter
felteszi a miért kérdését a társadalomnak, az okra, okokra mégis
következtetni lehet.
A Holnap is köszönnek
hősei (külsőleg) egyszerű emberek, van közöttük mérnök és
munkás, orvos és pincér, mégis egyéni sorsuk, pályájuk
alakulása a riportíró tolla, kérdései nyomán izgalmas, bár
nagyon is hétköznapi „kalandregénnyé" alakul, így lehet
épp olyan érdekes a fémet véső, körzőt feltaláló mesterember
története, mint az Álruhában kötet hőseinek tengeri kalandjai,
ezért tud kötetbe fűzve is úgy hatni ez a miesnapi/mívesnapi
krónika, mint Cseke Gábor valóban kötet formát követelő
„különleges riportjai". Mert egymáshoz kapcsolódnak ezek a
történetek, s nem csalt a független könyveken belül,
összevetve-összeolvasva a két szerző riportgyűjteményét,
rengeteg közös vonást találunk, a két könyv kölcsönösen
kiegészíti egymást.
Érdekes, értékes
kísérlet a kötetek bevezetője. Mindkét könyv – bár más-más
témát vet fel – egy-egy önriporttal, írói ars poeticával
kezdődik. A riportírás legizgalmasabb műhelytitkait tárják fel
a szerzők.
Cseke Gábor az írói
álruháról a kérdező-rögzítő színfalak mögöttiségérő1
vall: „Izgalmas alkotói kaland volt a más bőrébe, koponyája
mögé képzelnem magam. [...] S miközben mások bőrébe-sorsába
öltözötten éltem, egyúttal óhatatlanul bevittem az írásba a
magam tapasztalatát, világlátását és gondolatteremtő nyelvi
fordulatait." Bodó Barna ezzel szemben a riportalany
kiválasztásáról, az egyedi, a sajátos megtalálásáról, a
kérdezés nehézségeiről vall: „A mindennapok sokkal
izgalmasabbak, mint gondolnánk, csak észre kell venni az egyedit,
az igazán jellemzőt."
Ilyen szempontból is
kiegészíti a két kötet egymást. Minthogy kiegészíti egymást
minden jó riportkönyv, hiszen a téma, a módszer, az alany, az
eszme azonos: az emberkeresés, a külső és belső emberi arc minél
élethűbb megrajzolása. S – szemben más irodalmi műfajokkal –
itt nincs helye fiktív személyeknek, sorsoknak, történeteknek. Az
igazságot kell keresni a hétköznapi ünnepek, az ünnepi
hétköznapok díszletei közt. A Bodó Barna Van szavunk című
öninterjúja alá írt Pilinszky-idézet mottója lehetne minden
riportkönyvnek: „Aki a szavakban csal, nem az életet sikkasztja,
sinkófálja el, hanem a vallomás lehetőségét...”
A vox humana
hamdsíthatatlan, hamisítatlan zászlaját emeli fel mindkét
szerző, olyan körülmények között, mikor a hatalomnak ellensége
volt az ember, a gondolkodó, érző szellem, az erkölcs őrtüzeit
vigyázó egyéniség.
KEDVES CSABA
* Cseke Gábor: Álruhában (Mai
kalandok). Dacia Könyvkiadó, Kolozsvár, 1989. Bodó Barna: Holnap
is köszönnek. Riportok. Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1989.
Forrás: Látó, 1990 / 4. szám,
477–478. oldal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése