Szabó
András muzeológus szerint Csíkszeredának különleges spirituális
vonzereje lehet
2006-ban,
a Pallas-Akadémia Könyvkiadó 350. kiadványaként, kitűnő
grafikai köntösben jelent meg Szabó András A bőfény forrása c.
gazdagon illusztrált Nagy Imre-monográfiája. Közvetlenül a
referencia értékű munka megjelenése előtt a szerző interjút
adott mellékletünknek a könyv koncepciójáról, fontosságáról.
Most, hogy újabb nagyszabású szintézisen dolgozik, ismét
elbeszélgettünk vele.
Cseke
Gábor
Jó ideje
rendszeresen látni lehet önt a csíkszeredai könyvtárban,
lapgyűjteményeket bújva, jegyzeteket készítve, dokumentumokat
tanulmányozva. Milyen új meglepetéssel kíván előrukkolni a
későbbiekben?
– Meglepetéssel
nem kívánok előrukkolni, viszont csíkszeredai vonatkozásban
újszerű, nem mindennapi gyűjteményen dolgozom, amelyben
megkísérlem egybeterelni a város és környéke képzőművészeti
életének részletes sajtóvisszhangját, 1924-től napjainkig,
pontosabban 2010-ig. Az elképzelésen közel két esztendeje
dolgozom, amihez az ötletet Banner Zoltán neves műkritikus adta,
amikor a Pallas-Akadémia kiadónak Márton Árpád festőről szóló,
az Élet-jel sorozatban megjelent monográfiáját Csíkszeredában
méltatta. Tett ugyanis egy olyan megjegyzést, hogy "Csíkszereda
képzőművészeti nagyhatalom". Ami nyilván, udvarias
"nagyotmondás" a valósághoz képest, de nem is áll túl
távol tőle. Ennek a valóságtartalmát próbálom most
földeríteni. Érdekes módon ugyanis, e kicsiny és valódi
középosztálybeli hagyományokkal soha nem rendelkező városban
annyi képzőművész gyűlt össze, illetve került haza az
évtizedek folyamán, hogy erre illik valamiképpen fölfigyelni. Meg
kell találni a magyarázatát, illetve azt, miként csapódik le
mindez a sajtóban megjelent műkritikában.
Beszéljünk
akkor a kezdetekről...
– Az első
három, a csíkiak által is intézményesen támogatott képzőművész
Nagy István, Márton Ferenc és Szopos Sándor voltak,
tanulmányaikhoz a Csíki Magánjavak anyagi hozzájárulását
élvezték. Művésszé válásuk után, bár néhány képpel
kiegyenlítették tartozásaikat a közösség felé, egyikük sem
tartotta érdemesnek megtelepedni otthon, s a sajtó szól ugyan
kiállításaikról, de visszhangról, fogadtatásról, műpártolásról
nem találni nyomot. Budapest vonzereje a huszadik század elején
felszippantotta őket, s hasonló életpályát írt le, jócskán
eltávolodva a szülőhelytől, Szász Endre is, akiből külföldön
lett igazi világnagyság. Egész életében mintha kerülte volna
Csíkszeredát, soha vissza nem tért, kiállítást nem rendezett, s
amikor a kilencvenes években felkerestük s meghívtuk, állítson
ki odahaza, határozottan kijelentette: nem! Eltávolodott
szülőhelyétől Drócsay Imre is, aki Bukarestbe szakadt, ott
alkotott, de azért tartotta az otthonnal a kapcsolatot, rendszeresen
hazalátogatott, érdeklődött az itthoni történések felől. Az
első meghatározó jelentőségű művész, aki 1924-ben ténylegesen
hazatér, s bár Zsögöd akkor nem tartozik Csíkszeredához, csak
39-től véglegesen része a városnak, az Nagy Imre. 1929-ben volt
egy házikiállítása, 1930-ban pedig a somlyói volt vármegye
házban, a múzeumalapító kiállításon a 14 teremből egy termet
kizárólag az ő munkáinak szenteltek. Életében öt alkalommal
volt Csíkszeredában kiállítása, művészi hatása pedig jócskán
átnyúlik a huszadik század második felére is.
Tulajdonképpen
mit tartalmaz majd a készülő munka: összegyűjtött, szöveghű
sajtócikkeket, kronológiát, kommentárokat, elemzéseket,
adatokat?
– Az egész
képzőművészeti élet, összességében tekintve, egyetlen nagy
mozaik. amely művészcsoportok és művészek egyéni munkásságából
tevődik össze, s amire aztán az írott sajtóban megjelent anyagok
különbözőképpen reflektálnak. Csakis az írott sajtóval
foglalkozom, ezt tekintem át a 20. század kezdetétől. Kivonatolom
vagy teljes egészében idézem a cikkeket, majd értékelem, és az
általam írt vonatkozó szövegekkel fűzöm őket rendszerbe. Ez a
hatalmas anyag együttesen emeli ki a csíkszeredai képzőművészeti
élet presztízsét, s nyújt biztos támpontot a szakma számára
is. Ahhoz azonban, hogy a képzőművészeti kritika megszülessen,
állandó kiállításokra volt szükség.
Mikor és
milyen formában következett be e téren gyökeres fordulat
Csíkszeredában?
– A
művészeti élet kereteit és szervezett vonatkozásait
tulajdonképpen Kovács Dénes festőművész, rajztanár, majd
múzeumigazgató teremtette meg, aki 1944-ben került vissza
Csíkszeredába, s a gimnáziumban tanítván, fölfedezte és
apránként múzeummá szervezte az 1930-as nevezetes somlyói
kiállítás tárgyainak egy részét. Miután hivatalosította a
múzeumot, annak egyik épületében állandó művészeti
kiállítótermet létesített 1957-ben. Az első kiállítás a Nagy
István rokonai magángyűjteményeiből kölcsönzött Nagy
István-tárlat volt, s ezzel beindult a rendszeres – heti, kétheti
– képzőművészeti események egész sora, amely máig mindegyre
csak bővült. Odáig menően, hogy egy ilyen kezdet és
érvényesülési lehetőség az ötvenes évek végén-hatvanas évek
elején egész sor igen tehetséges, fiatal képzőművész – Gaál
András, Márton Árpád, Pálffy Árpád, Mérei András –
megtelepedésére volt döntő kihatással. Minden, ami ma van, ennek
nyomán és ennek eredőjeként történt.
A
képzőművészet iránti érzékenység kialakítását és
fejlesztését milyen további események, tényezők befolyásolták
– egy olyan városban, ahol gyakorlatilag ismeretlen volt a
műpártolás?
– Rendkívüli
szerepe volt e téren a csíkszeredai rajzoktatásnak, amely Kovács
Dénestől kezdve szinte mindvégig képzett kezekben maradt,
szakmailag rátermett művészek hitelesítették. Ez egyrészt
növelte a művészeti utánpótlás felfedezésének és
kiművelésének esélyeit, másrészt hozzájárult a potenciális
közönségneveléshez, ahhoz, hogy a művészeti kritika értő
olvasókra is találjon. Ez vagy valami más magyarázza, de
Csíkszereda szabályosan, látványosan felébredt, képzőművészeti
életének majd minden műfajban lettek tehetséges fiatal alkotói.
A folyamat mind a mai napig tart: közel száz "leigazolt"
képzőművész él városunkban. Megkockáztatom, kérdőjeles
feltevés formájában, hogy Csíkszeredának és környékének
valami rendkívüli spirituális vonzereje is lehet, amit a
felfokozott hitélet – és itt nem csak a csíksomlyói búcsú
kisugárzására gondolok – is táplál. Sajnálatos, hogy az
ekként megtapasztalt pezsgés nem érvényesül maradéktalanul a
sajtóban megjelent anyagokban. Megjelennek ugyan a kiállításokról
szóló beszámolók, de a tárgyban képzett újságíróra a
múltban nem nagyon bukkantam. A beszámolók szerzőiben idővel
kialakult ugyan az a készség, miként is nézzenek egy-egy
tárlatot, de a kellő szempontok hiányában a tényleges
műértékelés nem történt meg. Arról meg végleg nem szólnak a
tudósítások, hogy a közönség miként fogadta a művészeti
eseményt. Egyetlen olyan cikket találtam, aminek tárgya egy
hetvenes évekbeli Márton Árpád kiállítás Kézdivásárhelyen.
A szerző, a nemrég elhunyt Sylvester Lajos írta meg, hogy a reá
háruló megnyitó beszédben szerette volna a csíkszeredai művészt
bemutatni a kézdi közönségnek, de amikor szétnézett a teremben,
látta, hogy szándéka teljesen fölösleges, mert a tárlatot
elözönlötték a művész Csíkból érkezett ismerősei, rajongói.
Nekik nem kellett bemutatni az alkotót, így kútba esett a már
elképzelt megnyitó beszéd, újat kellett rögtönöznie.
Plugor
Sándor kiállításmegnyitó Csíkszeredában, a Városi Művelődési
Ház egykori kiállítótermében. Fotó: Evellei László (Előre)
|
A
különböző korszakokban, ideológiai rendszerekben a sajtóbeli
értékelések színvonala és hitele, mint ön is tapasztalta,
meglehetősen kérdőjeles. Hogyan teremt köztük szellemi
egyensúlyt, melyek a válogatás kritériumai?
– Ahogy
közeledünk a közelmúlthoz, illetve a mához, egyre több a
kiállítás Csíkszeredában, és ugyanilyen számos a róluk szóló
sajtóanyag. Tény, hogy ennyi magyar művész Erdélyben egy helyen,
mint amennyi Csíkszeredában él, alkot és kiállít, másutt nem
létezik. Az újjáalakult Barabás Miklós Céh tagjai irigykedve
beszélnek arról, hogy milyen jó Csíkban alkotni, mert van
megmutatkozási lehetőség. Ami megírandó munkámat illeti, engem
részben a csíkiakról szóló teljes itthoni anyag érdekel, e
mellett az is, ami a Csíkban kiállító vendégekre vonatkozik,
illetve a máshol kiállító csíkszeredaiak munkájának
visszhangja. Így a készülő könyv anyaga is jócskán terjedelmes
lesz, s egyelőre nem tisztáztam véglegesen, miképpen a
legcélszerűbb adagolni. Arról viszont máris beszélhetünk, hogy
a teljességet lehetetlenség felvállalni, nem csak azért, mert
egyetlen ember erre a feladatra kevés, hanem mert fennáll a
szubjektivizmus veszélye is. Az azonban mindenképpen fontos, hogy
ne én rangsoroljam a dokumentumokat, ehelyett biztosítsam az
olvasónak, hogy megismerkedhessen az alapvető tényekkel,
megállapításokkal és maga vonja le belőlük a konzekvenciát.
Azt is a játékszabályokhoz sorolnám, hogy lényegében minden
szerző, minden műkritika végső soron saját magát is jellemzi.
Mondjon
számunkra néhány olyan sajtóhivatkozást, amit az ön véleménye
szerint nagyon komolyan kell vennünk és amelyek megállapításai
teljes egészében jellemzőek a vizsgált jelenségre.
– Mindenképp
kimagaslik az áttanulmányozott anyagból Székely János költő,
prózaíró és szerkesztő cikksorozata az 1968-ban újonnan alakult
Hargita Népében az akkor megtelepedő kezdő, útkereső
képzőművészek indulásáról, otthonteremtéséről, művészi
krédójáról. Lényegbevágó megállapításai több csíkszeredai
művész – Gaál András, Márton Árpád, Antal Imre, Sövér
Elek, Beczássy Antal – műhelygondjaira vonatkoznak, s ma is
referencia értékűek. Mellette megemlíteném a helyiek közül azt
a publicistát, aki rendszerint helyesen érzett rá dolgokra s a
képzőművészeti jelenségeket a maguk összetettségében
tárgyalta – Székedi Ferencet. A mennyiségi mutatót tekintve
viszont Váli József az, aki a legtöbb helyi képzőművészeti
eseménykrónikát jegyzi, szinte mindenre kiterjed a figyelme.
Kutatómunkája
során általában is részletes betekintést nyert a vizsgált
korszak (1924-2010) sajtójába. Milyen következtetéseket
fogalmazna meg az olvasottakkal kapcsolatban?
– Bármelyik
korabeli sajtótermékhez nyúl az ember, megdöbbentő az a
felismerés, hogy 1920 után Erdélyben minden szempontból gyökeres
fordulat állt be – nem csak a politikai, társadalmi, de a
szellemi életben is. Gyakorlatilag mindent újra kellett teremteni,
és ez az anyagi bázisra is vonatkozott. Trianon nyomán akkorák
voltak a veszteségek, hogy nulláról indult minden, az átmentett
hagyományok dacára. És ennek a nemzedékekbe sulykolt tudata,
tapasztalatom szerint, örökletesen máig érezteti a hatását
minden téren: a szülőföld, a népközelség iránti
elkötelezettség görcsös primátusát, esztétikai értékek elé
helyezését nehéz levetkőzni, bár lehet, hogy teljes egészében
nincs is szükség rá. Ebben a dilemmában kíván támpont lenni
nagy szeretettel gondozott, összegző munkám.
Szabó
András (1953,
Kovászna) designer, muzeológus. Csíkszeredában nevelkedett, a
kolozsvári művészegyetemen formatervezést tanult. A bútorgyári
tervezéstől a muzeológusi beosztásba kerülő szakember 1988-ig
többnyire kiállítás-rendezéssel foglalkozott. Rendszerváltáskor
névadó igazgatója lett a Csíki Székely Múzeumnak, 1999-ben
alapítója volt a Hargita Visual Art képzőművészeti
egyesületnek. 2003-tól ismét a Nagy Imre Képtár kurátora.
2005-től óraadó tanára a Sapientia EMTE-nek. 1980-tól 7 egyéni
kiállítást rendez Csíkszeredában, Kovásznán, Marosvásárhelyen
és Cegléden, számos csoportos kiállításon vesz részt, számos
könyvfedőlapot tervezett, installációkat készített,
szakdolgozatokat és népszerűsítő írásokat közölt. Szervezője
és vezetője a Nagy Imre Képtárban 2004-2008 között működő
vvv.ezistudás.zs elnevezésű szabadegyetemnek. Fő munkája: A
bőfény forrása. Zsögödi Nagy Imre. Pallas-Akadémia,
Csíkszereda, 2006.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése