Cseke
Gábor olvasónaplója
Mi
történne akkor, ha máról holnapra arra ébrednék: nem és nem
értem a körülöttem lévő világot? Vagy hirtelen megözvegyülnék?
Ha elveszteném minden családtagomat, szerettemet? Ha tartósan
lebénulnék és a világ kénye-kedvének lennék kiszolgáltatva?
Kemény,
de valós élethelyzetek mind. Hasonlóak ahhoz, mint amilyennel
Thamó Kata Téboly-ának
főszereplője egyik pillanatról a másikra szembetalálja magát.
Hogy milyen is ez a helyzet? Erről szól a százvalahány oldalas
könyv (Kiadta az Irodalmi Jelen Kiadó, 2015 tavaszán). Ez a
furcsa, többszintű, több szempontú élethistória. Amit legalább
két nézőpontból mesél el a szerzője. És mindenik nézőpontot
valósnak véljük, mert a maguk logikája szerint: igazak.
A
riadalmat s a belőle fakadó bonyodalmat az okozza, hogy alapvetően
szemben állnak egymással, egyikük kizárja a másikat. És mégis
együtt kell létezniük.
Hallucináció
vagy vízió?
Az
írásmű első pár egyszerű mondata leüti az alaphangot: 2001.09.
11. Terrortámadás New Yorkban, katasztrófa van, rengeteg halott.
Lili összeomlik.
Semmi
több. Ami utána következik: kétségbeesett versenyfutás a
megbomlott Én-nel, segítségkérés a családi környezettől, a
gyógyító társadalomtól – orvosoktól, ápolóktól,
sorstársaktól –, próbálkozás visszakapaszkodni arra a szintre,
ahol Lili valamikor oly természetesen élt, mint közülünk bárki
más...
A
szeptember 11-iki terrortámadás (most nem foglalkozunk az eseményt
minősítő különféle elméletekkel, azok szerteágazó
irodalmával, annak esetenkénti célzatosságával) az egész világ
szeme láttára zajlott, s egészen biztos, hogy nem Lili volt az
egyetlen, aki az események hatására úgymond "összeomlott";
ami a közvetlen átélők, azok hozzátartozói, ismerősei,
közvetlen szemtanúk stb. esetében már-már magától értetődő.
Ahhoz, hogy akkora földrajzi távolságból, a média áttételein
is maradandó lelki rombolást okozzon egy Erdélyből származó,
pillanatnyilag Magyarországon tartózkodó fiatal lányban, némi
személyi rátermettség, különleges érzékenység is szükséges.
Lilinek
– aki a könyvben mindvégig a szerző élményeit, gondolatait
lényegíti át és testesíti meg – sokkal mozgékonyabb és
szerteágazóbb a fantáziája, semhogy megállna a primer élménynél:
a betegség rátörésével egy időben mind összefüggőbb és
gyötrőbb vízió keríti hatalmába. Elpusztult emberek százai,
ezrei, egy fenekestől felfordult, veszélyeztetett világ, amelyben
mindenütt vér csurog és amelyet sürgősen meg kellene menteni. És
e mentő gesztushoz személyesen is mind erőteljesebb késztetést
érez.
Bolondság?
Téboly ez?
Minden
bizonnyal, abban az esetben, ha mindez kizárólag csak hallucináció.
Ám most, hogy a könyvet kézbe foghatjuk, akár feltételezhetjük
azt is, hogy amit a szerző átél, az vízió értékű képzelgés.
Az egyén szempontjából nézve bomlás-tünet, viszont alkotói
szempontból: látásérzékenység, hajlam.
Lili
azonban nagyon megijed. Nem tudja, mit kezdjen a helyzetével. Maga
sem tudja, hová helyezze azt a világot, amelybe egyik pillanatról
a másikra került. A Téboly-ban remek leírását kapjuk annak a
kettősségnek, amely a főszereplőt elválasztja a külső
világtól. Mintha ugyanazon az ablakon néznének befelé, s míg
Lili egyet lát, a világ addig egészen mást. És ezen mindketten
nagyon megütköznek. Csakhogy az omló világ nem adja meg
egykönnyen magát – legtöbbször a bomló személyiség marad
alul.
Most
is ez történik: Lili bekerül a kórházba. Ahol megvizsgálják,
miközben ő tovább szövi látomásainak tablóját. A kórházi
szereplők csupán asszisztálnak az ő vízióihoz, amelyek lényege:
neki minden áron meg kell mentenie az emberiséget, s hogy ez
sikerüljön, meg kell győznie a környezetét, hogy gyors
cselekvésre van szükség. Nem igazán érti, mit keres egy olyan
helyen, mint a kórház, miközben csak úgy feszíti a tettvágy:
„...
A gyilkos kór pusztítása megállíthatatlan, mindenütt gennyes
sebekkel tarkított, jajgató emberek, halálhörgés hallatszik, és
förtelmes hullaszag terjed. Lili úgy érzi, sietnie kell, mert a
fertőzés terjedése megtizedeli az embereket. Fogytán az ereje, a
nyugtatók hatására mindegyre lerogy ágyába, és úgy érzi,
pihenésre sincs idő, hajtja valamilyen belülről fakadó tettvágy.
A
folyosó végén felravatalozva már az unokahúga is ott van. Lilit
hányinger kínozza, verejtékezik, közben megroggyan a lába. Egyre
nehezebben viseli a szörnyű hullaszagot.
– Mi
lesz itt, Istenem, igyekezz segítségünkre! – kiáltja, de nem
hallja őt senki.
A
falakon át a kisgyerekeket figyeli, akik ijedten nézik Lilit. Leül
az ágyuk szélére, és megszorítja kezüket, hiszen bennük van a
jövő, legalább ők maradjanak életben.
Ágyában
fekszik és számol, egytől tízig, és megismétli mindegyre,
közben végigfut a hátán a hideg. Ezzel a számolással ellenőrzi
éberségét s azt, hogy még életben van. Egyik percben fáradtnak
érzi magát, a másikban pedig élénknek. Szemei karikásak és
duzzadtak, retteg attól, ami történni fog, de nem tudja, mi is
történik majd.
Kimegy
a folyosóra, és kérdi a fehér köpenyesektől:
– Vajon
megvan-e még a szívem, és a májam? Hiányzik-e a karom!?
Újból
megragadja az asszisztenseket, hogy energiát adjon nekik. Érzi a
rezgéseket, abban bízik, hogy segítségére lesznek a
továbbiakban, és felkéri őket is a keresésre. Észre sem veszi,
milyen rémülten távoznak..."
Laikus,
de pontos
A
mélypontra került lányt katatóniás rohammal átszállítják egy
szomszéd város elmeosztályára. Itt kerül kapcsolatba Szakállas
doktorral, akinek a szerepe és a személyisége meghatározó a
továbbiakban. A beteg az első perctől kezdve megbízik benne –
furcsa, de valahogy jó érzés, hogy a doktor mindent elhisz neki. A
látomásait, a képzelgéseit, egészen addig menően, hogy az
illemhelyen emberfejek emelkednek ki a vécékagylóból. A Szakállas
elfogadja Lili „valóságát", és úgy látszik, ez a fajta
megértés kölcsönös: a lány is elfogadja a kórházi lét
értelmét, rendjét, fegyelmét, érvrendszerét. Mindketten
ugyanazt akarják: a gyógyítást, az emberek megmentését.
Ha
jól meggondoljuk, Lili képzelgésének gyökerei is egyfajta
kézzelfogható valóságba kapaszkodnak – a lány ugyanis, mielőtt
összeomlik, pedagógiai asszisztensnek tanul; éppen másodéves
tanulmányait szakítja félbe a kór, amikor a gyógypedagógiai
tárgyakat tanulják. Régóta álmodik arról, hogy mikor végez,
fogyatékos gyermekekkel foglalkozik majd. Az életmentés tehát a
vérében van: valós ambíció!
A
feltétlen bizalom és a helyesen felállított diagnózis látványos
eredményeket hoz: Lili felépül. Újra készen áll az önálló
életre. Meg kell erősödnie, viszont a képzelgései elmúltak.
Furcsának tűnhet, de mindezt elsősorban a Téboly-ból tudjuk meg.
Abból a könyvből, amelyhez végül is a szerző egyik
kezelőorvosa, dr. Veress Albert írt előszót – Thamó Kata
határozott kívánságára.
Az
orvos ugyancsak jelen volt a könyv ősbemutatóján,
Székelyudvarhelyen, s semmi okunk eltitkolni a tényt, hogy
tulajdonképpen azonos a Szakállas dokival, aki a figyelmes olvasó
szemében lassanként a könyv második főszereplőjévé növi ki
magát.
Elsősorban
azáltal, ahogyan a beteg lány mellé áll és módszereivel képes
az élet felé fordítani.
Másodsorban
azzal, hogy az életbe újra beilleszkedő, de annak embertelen,
szorongást okozó, pörgő stílusához hozzászokni kénytelen,
többszörösen is visszaesett – s ezáltal még mélyebbre jutott
beteg személyiségét lépésről lépésre, türelemmel újra és
újra felépíti. Így a visszaesések, érdekes módon nem a
reménytelen kétségbeesést váltják ki Liliből, ahogy ez akár
jogos is lehetne, hanem a hosszú távú bizakodást abban:
valahányszor visszakerülhet a Szakállas gondoskodása alá, aki
föltétlenül és következetesen elfogadja őt, rossz heteit,
hónapjait mintha elfújták volna. Legfeljebb megdorgálja a maga
szigorú, katonás módján: Lilike,
maga most nagyon rossz kislány! Ne legyen olyan nyugtalan! Hamarosan
újra a régi lesz...
Aki
ismeri dr. Veress Albertet, a szűkszavú, a szerző által néhány
határozott vonással megrajzolt portrét mindvégig annyira
hitelesnek találja, hogy csöppnyi kétsége se támad az iránt:
Thamó Kata nem csak rendhagyó beteg, de ihletett krónikás is.
Az
előszóban dr. Veress Albert sem marad adósa a szerzőnek, akit
ekképpen jellemez:
„Harminchét
éve vagyok elmegyógyász, de ilyen hosszú tapasztalattal sem
tudtam ennyire belelátni a Téboly legtitkosabb rekeszeibe, mint
tette azt a szerző, aki átélte betegségét, nem szakkönyvekből,
nem egyetemen tanulta annak tünettanát... Azt mondom Katóról:
Lili egy olyan lány, aki megküzd mindenért, harcol betegségével,
elfogadva és gyakran leküzdve azt. Jószívű, becsületes,
vallásos. E tulajdonságai vértezik fel erővel, energiával. Kezét
nyújtja a rászorulóknak.
Szeretem
őt, mert az „ezerből Ő az az egy", aki kórságával úgy
tud együtt élni, hogy a körülötte levő egészséges elméjűt
nem terheli betegségével."
Beteg
és orvos kölcsönös bizalma gyógyulást eredményez – de mindez
elveszne valahol a nagy ismeretlenségben, ha nem született volna
belőle egy igen sűrű szövésű, nagyon jelentős könyv. Dr.
Veress Albert nem szégyelli bevallani: szakemberként
is sokat tanult belőle. A könyv számára kórdokumentum jellegű
irodalmi alkotás. inkább dokumentum, mert pontos, és ha figyelembe
vesszük laikus voltát, akkor irodalmi telitalálat.
A kérdésre, hogy mennyire tartja hitelesnek a szerző
teljesítményét, röviden ennyit mondott: "Szakmailag
csodálatosan írta meg, átéléseinek tükre valósághű."
Irodalom
és terápia
A
művészet majd valamennyi ága, s köztük az irodalom is, alkalmas
arra, hogy megfelelő keretek között levezesse az elmebetegség
okozta képzelgéseket, az eltorzult alkotó energiákat, a beteget
fogva tartó kényszerképzeteket. Thamó Kata könyvében bemutat
egy olyan egészségügyi intézményt is, amelyben nagy számú
személyzet segítségével, a kórház ötödik, legfelső emeletén
különféle tevékenységi terápiákat tartanak.
„Lili
a rajzzal kezdi. Mindenki szabadon rajzolhat, amihez épp kedve van.
Ő egy gyönyörű tájképet rajzol vidám színekkel. Helén, a
padtársa, aki művészi alkotásokat produkál, sötétebb színeket
használ.
A
rajzterapeuta kikérdezi a betegeket, mit éreztek, amikor ezeket a
rajzokat készítették, miért van sok virág, mit ábrázol a kép,
azután kiértékeli azokat. Évi összefirkálja a rajzát, és
üvölteni kezd, hogy hagyják békén, és azután el is rohan a
foglalkozásról. Az ő rajzai félelmetesek: koponyákat,
szellemeket jelenítenek meg.
Pihenő
következik, aztán kezdődik a zeneterápia klasszikus zenével.
Tizenöt személy vesz egyszerre részt a terápián, klasszikus
zenét hallgatnak, majd fel kell ismerni a zeneszerzőt és az
előadót. Az sem baj, ha nem ismerik fel, de jó pont, ha igen.
Kikérdezik a betegeket, hogy milyen hatást gyakorol rájuk a zene,
és mit éreznek, mi jut eszükbe a zene hallgatása közben. Egyesek
szellő susogását, tenger hullámverését élik át. Lili
madárcsicsergést, a tenger hangos morajlását hallja.
Újabb
pihenés következik, este pedig tornaterápia... Naplójegyzeteket
készít a kórházban, nagyvizitkor is felolvass néha belőle, mert
még mindig képtelen logikusan gondolkodni."
A
könyvbeli leírás nyomán szinte látjuk, miként nyüzsög, pezseg
az élet a kórházban, Lili körül. Mindig történik valami
érdekes, ami felkelti az érdeklődését, s mert fiatal és újra
feltámad az életkedve, valósággal habzsolná azt élményeket. A
felpörgés, a túlcselekvés elkerülhetetlen, s az amúgy építő
terápia az ellentétébe fordul. Thamó Kata Téboly-ából
világosan kirajzolódik, hogy a rövid távú céltevékenységek
csak részeredményekhez vezetnek. Az ő gyógyulását az segíti
alapvetően elő, hogy volt kellő írói érzékenysége,
megfigyelőkészsége elraktározni mindent, amit jelentésesnek vélt
feltápászkodásának rögös útján. Ha jól megnézzük, „csak”
arról volt szó, hogy összekapta bomló személyiségét,
felhasználta a terápia nyújtotta támaszokat, bízott orvosaiban
és környezetében, nem utolsó sorban megismerkedett a hit
léleképítő erejével és mindezt meggyőző élettanulságként
papírra vetette.
Veress
doktor úgy emlékszik, a praxisában találkozott még két olyan
beteggel, akik megpróbálkoztak az írásterápiával, de gyermeteg
szövegeknél nem jutottak messzebb. Tudomása szerint Thamó Kata
nem vezetett folyamatosan naplót, viszont amikor nekikezdett a
regénynek, és az első húsz oldalt megmutatta neki, az orvos azzal
biztatta, hogy meg se álljon a kétszázadik oldalig! A biztatás
termékeny talajra hullott: a sportoló előéletű, de talán tudta
nélkül írói tehetséggel megáldott lány könyvének megírásával
képes volt igazán bizonyítani, hogy önálló, alkotó
gondolatokra képes, valós önismeretű, önmagára és környezetére
alaposan odafigyelő, jó emlékező tehetségű, kitartó ember. A
doktor szerint az ilyen emberekre, a saját sorsuk alakulásába
belelátó személyiségekre minden gyógyító folyamatban nagy
szükség lenne.
Fehér
holló?
Ismételten
elhangzott Thamó Kata Téboly-áról, hogy a maga nemében annyira
rendhagyó, mint madárvilágban a fehér holló. A magyar
irodalomban igazából a Benedek
István Aranyketrec-e
jár jókora lépésekkel előtte időben s teljesítményben is, bár
a két alkotás elsősorban azért nem mérhető egymáshoz, mivel az
egyik az orvos-író
mélyen empatikus látásmódjából és tapasztalatából született,
a másik viszont a páciens-író
élményvilágába és annak feldolgozásába enged betekintést.
A
köztük lévő szempontbeli különbségek dacára, mindketten
alkalmasak arra, hogy az elmebetegségek körül kialakult társadalmi
kirekesztettség és megbélyegzés reflex-szerű gyakorlatát
visszaszorítsa, lebontsa. A szűkebb-tágabb környezet
meg-nem-értésénél nincs rombolóbb, meghasonlást okozó tényező
az elmegyógyászat mindennapos gyakorlatában, s életek, sorsok
mennek rá arra, hogy a bolondnak titulált embertársunkon tartósan
rajta marad a bélyeg.
Benedek
István könyvéből az orvos szól hozzánk meggyőző példatára
révén, hogy igenis, fogadjuk el a lelkileg sérült embereket is
olyannak, mint saját magunkat – embertársunknak, aki ráadásul
bajban van és csak mi segíthetünk rajta; elsősorban
mi!
Thamó
Kata könyve ebből a szempontból talán a Benedekénél is
meggyőzőbb: a regény alapján mi magunk állapíthatjuk meg, hogy
a lelki sérült, az elmebeteg igenis képes megtalálni józan
ítélőképességét, ha emberszámba veszik, ha elfogadják őt –
ahogyan azt Lilivel a Szakállas doktor tette.
A
Székelyhon
című honlapnak adott interjújában a szerző beszélt arról:
könyve megírásának
egyik célja, hogy reményt adjon a betegeknek, bemutatva, hogy az
orvosokba vetett kellő bizalommal, hittel, akaraterővel és
szeretteik támogatásával talpra tudnak állni.
Ifjúsági kézilabdázóként korábban ő már megtapasztalta, a
sikerért kitartóan kell küzdeni, s ez is hozzásegítette a
gyógyuláshoz. Ezenkívül el kellett kezdenie sokkal jobban
figyelni magára, mint korábban: az átlagosnál jóval többet
pihen, napközben is lefekszik, ha nem érzi jól magát, egy
fárasztó hét után kimegy a természetbe, ahol kedvére sportolhat
és játszhat két husky kutyájával, amelyek szeretete, úgy érzi,
felér egy terápiával.
Thamó
Kata nem csupán kitalálta, hanem keményen átélte mindazt, amit
papírra vetett. Ez még akkor is igaz, ha valójában a könyvben
vannak azért kitalált, regényes elemek is. De az egész logikája
és igazsága kikezdhetetlen. A szerző a könyv kiadásáig
diszkréten hallgatott arról, hogy milyen életutat járt be. Nagyon
kevesen tudták csak, hogy milyen mélységeket és magasságokat
tett meg a gyógyulásig. amikor elmondta valakinek történetét,
általában sajnálatot váltott ki beszédpartneréből.
Megfigyelései szerint a
társadalom óvatos a pszichés betegekkel, még akkor is, ha már
meggyógyultak, hiszen attól tartanak, hogy bármikor jöhet egy
krízis, amelyet nem tudnak kezelni. Ezért kevés beteg kap esélyt
arra, hogy megvalósítsa önmagát, baráti kapcsolatokat ápoljon,
dolgozzon vagy családot alapítson, pedig az jelentené a
stabilitást számukra, nem a társadalomtól való visszavonulás –
jelentette ki Thamó Kata a Székelyhonban. De ahhoz, hogy a
normalitás mezsgyéjén belül megmaradhasson, jól kell ismernie a
határait és céltudatosan igazodni hozzájuk. Ez nem csupán a
gyógyítók, de a beteg felelőssége is.
Hová
száll a kakukk?
A
maga idejében nagy port felverő, s a társadalomban még nagyobb
hatást keltő mű – Ken Kesey amerikai író 1962-ben megjelent
regénye (Száll a
kakukk fészkére),
illetve az ennek alapján készült Oscar-díjas Milos Forman-film –
amúgy a szakemberek rémének is számít. Annak ellenére, hogy a
regény az amerikai irodalom egyik alapműve; az elmegyógyintézetben
lejátszódó cselekmény ugyanis egy lehetséges fasisztoid
diktatúra belső rajzát domborítja ki igen érzékletesen és
hatásosan. Nem vitás – ismerik el a szakemberek –, hogy
léteznek ilyen intézmények is, ahol nem a gyógyítás a fő cél,
hanem a normális világtól való elszigetelés, illetve a belső,
zárt mikrotársadalmon való beteges uralkodási és agresszióvágy
kiélése. A regény és a film nyomán sok esetben az a tévhit
alakulhatott ki a közvéleményben, hogy az elmegyógyintézetek
valamilyen eredendő "rossznak", "gonosznak" a
megtestesítői, ahol a gyógyítás helyett elszemélytelenítik az
embert, antihumánus eszközökkel tompítják érzékeit, a valóság
jelenségeire adott reakcióit, érzelmileg kiürítik, agyát
kimossák.
Ami
helyenként és esetenként igaz ugyan, hiszen köztudottan éltek
vissza a történelemben elmegyógyintézetek alkalmazottjai a
kezükbe adott hatalommal, de mindez a szakavatott elmeosztályi
terápiára egyáltalán nem jellemző.
Ez
a határozott disztingválás az, amiért többek között dr. Veress
Albert is küzdött az általa megreformált csíkszeredai
intézményben, s amelynek követőivel gyümölcsöző kapcsolatban
áll szerte a világon. Ebben a küzdelemben nyerte el a Thamó Kata
támogatását is, azáltal, hogy kórtörténetét, annak
tanulságait nem csupán nyilvánosságra hozta, hanem nagy hatású
irodalmi formába öltöztette.
2014-15-ben
megkülönböztetett érdeklődést keltett egy hajdani árvaházi
nevelt, a csíkszeredai gyermekotthonban felnőtt Vaszi Mária két
könyve (Tíz év
csíksomlyói gyermekotthon 1983-1993; Gyermekotthoni sorsok),
amelyek a szerző magánkiadásában jelentek meg.
Az
első könyvből lényegében az derült ki, hogy miközben a
menhelyi élet olyan, amilyen, sőt, a mai, a rendszerváltás utáni
„növeldei” módszerek sem képesek gyökeresen változtatni a
szülői szeretet nélkül felnövők sorsát – az onnan kikerülő,
védtelen „felnőttek” életközege viszont már-már a partra
vetett haléhoz hasonlatos: kiszámíthatatlan és reménytelen. És
ez a második könyv tárgya. A két vékonyka kötet – a Thamó
Katáéhoz hasonlóan – sűrű szövésű, sallangtalan, őszinte
és hiteles vallomás egy másik társadalmi kisebbség
életformájáról, kirekesztettségéről, boldogságigényéről és
hősiesen viselt stigmájáról. Szerzőjük, Vaszi Mária ugyanolyan
kemény küzdelmet vívott a talpon maradásért és azért, hogy
szembenézhessen sorsával, mint az elmeosztályokat megjárt egykori
sportoló. Vaszi Mária sorsát ugyanakkor még súlyosbította, hogy
egy helyét nem találó, a társadalom perifériájára jutott
népcsoport tagja egyúttal, s mint ilyen, a kettős kirekesztést is
sűrűn volt alkalma megtapasztalni. Kár, hogy az ő stigmaoldó
törekvése nem találkozott egy olyan kiadói érzékenységgel,
amiről az Irodalmi Jelen Könyveket megjelentető Böszörményi
Zoltán a Thamó Kata esetében tanúságot tett. Pedig merem
állítani: a Vaszi Mária kettős árvaházi kistükre olvasói
szempontból is legalább annyira érdekfeszítő, mint a Téboly.
Ám
nézzük a félig üres pohár teli részét: örvendjünk annak,
hogy legalább ez utóbbi közfigyelemnek örvendve, elindult azon az
úton, ami minden értékes szellemi műnek joggal kijárna. A
sikeres (ős)bemutató után, amelyen a nagy számú közönség
lélegzetvisszafojtva asszisztált, a Tébolyt bemutatják a
budapesti Ünnepi Könyvhéten is, ahová a szerző is hivatalos.
És
még inkább jó az is, hogy ilyen tanúságok, ilyen laikus, ám
hiteles, mélyen humánus művek tudtak születni az utóbbi időben
tájainkon, ami jelzi, hogy nem csak a problémák kibeszélésének,
hanem társadalmi jóvátételének is nagyon itt lenne az ideje!
Csíkszereda,
2015. május 15.
*
Az írás az Új Magyar Szó Kisebbségben c. mellékletének készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése