A
sepsiszentgyörgyi Mikó gimnázium ügye hirtelen reflektorfénybe
állította a romániai magyarságot. Ami csöppet sem rossz dolog.
Az odafigyelésnek mindig helye van - hát még, ha kisebbségben él
az ember!
Meg aztán,
túlvagyunk a szeptember elsejei mega-tüntetésen, az úgynevezett
Igazság Napján (?), a várható valamennyi pozitív és negatív
viszonyulással egyetemben. Igazából nem dőlt el semmi, a döntő
szót majd egy októberi törvényszéki tárgyalás mondja ki, s
akkor derülhet majd ki, mi fán terem az, amit most úton-útfélen
úgy emlegetünk, hogy "visszaállamosítás".
Pár napja
mozgósító, ellentmondást nem tűrő e-mailt kaptam, külföldön
élő jó szándékú emberektől, közületektől, írnék alá
közös tiltakozó nyilatkozatuknak a Mikó-ügyben. A tiltakozás
amúgy jogos szövegében sajnos, ott van jelenkori kisebbségi
közéletünk majd minden szlogenje - válogatás és minden
megfontolás nélkül. Csak úgy, hogy legyen. Vagy mert jól
hangzik. Vagy mert így nagyobbat puffan. Egy szó nincs benne arról,
hogy ebben az esetben - és számtalan más, hasonlóban, hiszen volt
egyházi iskolaingatlant nem egyet adtak már vissza Erdélyben az
elmúlt években - a valóság "egy kicsit mindig más" a
jól hangzó propagandához képest. Nincsen például egy szó sem
arról, hogy igazából önös érdekű, szabálytalan (tanári)
lakásvásárlásba bonyolódott magyar véreink provokálták ki ezt
az immár európai hullámokat vető konfliktust; de meg arról sem,
hogy az állam által felelőtlen könnyelműséggel eladott tanári
lakások a visszaszolgáltatott iskola szerves részeiként a
kirobbant háborúskodás tényleges "Parisz almája", a
sokat emlegetett "visszaállamosítást" kiprovokáló
gennyes góc.
A részletek,
bármennyire is aprónak, jelentéktelennek tűnnek, a maguk helyén
rendkívül fontosak, sőt: perdöntőek is lehetnek. Nem szabad,
sőt: felelőtlenség figyelmen kívül hagyni őket! Az rendben van,
hogy a Mikó-ügy furcsa fordulatait látva, féltjük a tulajdon
visszaszolgáltatás eddigi eredményeit. De itt nem akármilyen
tulajdonokról van szó - nem egy-egy gólyák lakta, elhagyatott,
romos udvarházról, nem parlagon fekvő gyümölcsösről, nem egy
erdősávról vagy családi villáról -, hanem olyan élő, működő,
kisebbségünk jövője szempontjából életfontosságú
intézményrendszerről, mint nagy múltú, hagyományos iskoláink,
a bennük tanuló gyermekeinkkel, unokáinkkal. Az erdélyi jövővel.
Mintha
aránytalanul kevesebbet foglalkoznánk azokkal, akikért egyáltalán
iskoláinkat fenntartjuk. A fiatalokkal. A diákokkal. Úgy tűnik,
ők immár örökre ki vannak szolgáltatva egy oktatási
rendszernek, amelyet hosszú évtizedek óta mindegyre csak
toldoznak-foldoznak, reformálnak, bírálnak és forradalmasítanak,
mégsem lesz belőle gálickő, a mai gyermekek pedig már olyan
alternatíva előtt állnak, hogy kétféle érettségin vehetnek
majd részt, tetszés és tudás szerint: az egyiken, amely az
egyetemi tanulmányokhoz nyújt jogosultságot, fel kell mutatni némi
tudást, a másikon, amely csak szakmai alkalmazást tesz lehetővé,
szinte semmit...
A Mikó-ügy
mintha elhomályosította volna - természeténél fogva - a
marosvásárhelyi művészeti iskola ügyét. Amelyik olyan épületben
működik, amit a római-katolikus egyház igényelt és kapott
vissza, de amelynek az állaga erősen felújításra szorul. Mert
lám, iskolakezdés előtt egyszerűen leszakadt az egyik
osztályterem mennyezete. És más termekben is fennáll az
omlásveszély. Az épületet, amely az egyházé, a város bérli,
oktatási célra. Elrongálódása, elhasználtsága az oktatási
folyamat közben történt. Fenntartásának felelőssége ugyan a
tulajdonosé, de csak akkor, ha a bérlő meg is fizeti becsületesen
azt a bért, amiért az ingatlant használja. Az egyház pedig a mai
napig nem látott egy fityinget sem az idei bérből. Folyik a jogi
csűrés-csavarás, a felelősség áthárítása, és azt hinné az
ember, hogy az egyedüli hibás – maga a visszaszolgáltatás.
Miközben a diákoknak tanulniuk kellene. Mi hasznuk az ilyen és
ehhez hasonló vitákból? Perekből?
Egy
tanulságos magánkiadvány
A nyár
elején megjelent csíkszeredai kiadványt forgatok: Ötven év után
- újra együtt. 1962-2012. A könyvet az ötven évvel ezelőtt a
mai Márton Áron gimnáziumban végzett három XI. osztály
végzőseinek (107 diák) vallomásaiból, emlékezéséből
állította össze a szintén osztálytárs aktív közíró, Székedi
Ferenc, az ÚMSZ főmunkatársa. Mondhatni belső használatú,
magánkiadvány, de roppant beszédes, tanulságos. Kiolvasható
belőle például, hogy miként alakult a nagy múltú csíki iskola
sorsa - elnevezései tükrében. Maga a lajstrom önmagában is
beszédes és sok mindenről árulkodik. Mindenek előtt arról, hogy
milyen csűrés-csavarás folyt az oktatás terén, és sohase a
jobbulás irányába, hanem legtöbbször csak egy önkényesen
elképzelt "újítás" jegyében.
1862-ben az
iskola még csak Csíksomlyói Tanodaként szerepel, "1870-től
az iskola megnevezései az iskolai anyakönyvek, pecsétek és
értesítők tanúsága szerint a következők:
1870-1873
Csíksomlyói Róm. Kath. VII Osztályú Gymnasium
1873-1910
Csíksomlyói Róm. kath. Főgimnázium
1910-1918
Csíkszeredai főgimnázium
1918—1940
Liceul romano-catolic de băieţi din Miercurea-Ciuc
1940-1944
Csíkszeredai Róm. Kat. Segítő Mária Főgimnázium
1944-1948
Liceul romano-catolic - Római Katolikus Főgimnázium
1948-1951
Liceul Mixt Maghiar - Magyartannyelvű Vegyes Líceum
1951-1953
Şcoala medie mixtă nr. l - 1. sz. Vegyes Középiskola
1953-1954
Şcoala medie de 10 ani - 10 osztályos középiskola
1954-1956
Şcoala medie mixtă cu limba de predare maghiară nr. 1 - l. sz.
Magyartannyelvű Vegyes Középiskola 1956-1960 Şcoala medie mixtă
cu limba de predare maghiară - Magyartannyelvű Vegyes Középiskola
1960-1965
Şcoala Medie Miercurea-Ciuc - Csíkszeredai Középiskola
1965-1968
Liceul din Miercurea-Ciuc - Csíkszeredai Líceum
1968-1971
Liceul de cultură generală - Általános Líceum
1971-1974
Liceul de cultură generală nr. l - l. sz. Általános Líceum
1974-1977
Liceul real-umanist nr. l - l. sz. Reál-Humán Líceum
1977-1990
Liceul de matematicá—fizică - Matematika-Fizika Líceum
1990-2012
Liceul Teoretic Márton Áron Miercurea-Ciuc – Csíkszeredai Márton
Áron Gimnázium (Antal Imre történész,
történelemtanár kutatásai alapján)"
A
szimbiózis törvénye
A
visszaszolgáltatás a közelmúltban itt is megtörtént: a
bizottság a Segítő Mária Római Katolikus Gimnáziumnak juttatta
vissza az épületegyüttest, amelyben viszont bérlőként megfér a
Márton Áron Gimnázium is. Jelenleg az a tendencia érvényesül,
hogy akik e két iskolai intézményt választják, jó körülmények
között tanulhassanak. Ezt a kölcsönös megegyezésen alapuló
állapotot pártolják minden eszközzel az önkormányzati, illetve
az illetékes egyházi vezetők.
És ez így
lenne természetes mindenkor és mindenütt, ahol e szimbiózist nem
lehet kikerülni.
Igaz, hogy
az 1962-ben végzettek közül csak 84 véndiák sorsáról olvasható
a könyvben rövidebb-hosszabb szöveg (a lehetőség szerint az
illetők egykori és mai portréival, dokumentumképeivel
egyetemben), de ezekből a szövegekből is tisztán kirajzolódik
az, hogy az anyanyelvű alma mater minden körülmények között
igyekezett megfelelni ama feladatának, amiért az egykori alapítók
létrehozták és máig fenntartották - még ha ideig-óráig
botcsinálta bitorlók is ültek a tulajdonosi székben -: embert
nevelni az itt élő csíki székelyekből.
Nem az
iskola hibája, hogy e végzősök, az életbe kijutva, a csupasz
valóság fenyegető ellentmondásaiba kóstolva, egyéni sorsukban
meghasonlottak, s gyakran választották a menekülés, a kitelepülés
útját. Olyan nemzedék vall e könyvben, amely gyakorlatilag a
második világháború befejeztekor született, a kibontakozó népi
demokrácia éveiben cseperedett fel és a Ceauşescu-éra hajnalán
lépett ki az életbe, majd a korán eltávozottakat leszámítva,
megérte az ezredfordulót és bölcs nyugdíjasként tudja levonni
életének végső tanulságait. Nem igazán akad olyan véndiák,
aki ujjal mutogatna egykori iskolájára, mint olyan vétkesre, aki
az ő sorsát mellékvágányra vitte vagy kisiklatta. Az a tanulság
is rendre megérett bennük, hogy a menekülés, a szülőhely
elhagyása igazából nem hozott megoldást problémáikra, nem
egyszer új konfliktusokat és sorsküzdelmet jelentettek életükben.
Lehet, hogy
a könyvbe foglalt szavak és gondolatok amúgy is elhangzottak volna
az illető osztályok jubileumi osztályfőnöki óráin.
Meggyőződésem, hogy ilyen konklúziók még nagyon sok iskolánkban
megfogalmazódtak és kimondatnak majd ezután is. Az elmúlt
rendszerekben nagyon sok rossz, közösség- és emberellenesség,
igazságtalanság történt, ez ténykérdés, és nem is érdemes
róla vitát nyitni. Arról viszont egymást sorjázó nemzedékek
vallanak - és nem hiszem, hogy egyszerűen csak nosztalgiázva -,
hogy az iskoláink igyekeztek embert faragni belőlük. Olyat,
amilyet lehetett, a humánum és az erkölcs időn átnyúló
hagyományai és követelményei szerint.
Iskoláink:
kincset őrző tárnák
Közismert a
történelemből az iskolák sajátos szerepe. Egyrészt
konzervatívak, mert őrzik és védik a szabályokat, a rendet,
amelyek sikeres működésük előfeltételei, másrészt kellően
ellenzékiek is, amennyiben minden körülmények között igyekeznek
önmaguk maradni - akkor is, ha látszólag térdre kényszerítik
őket.
Ebben az
összefüggésben érthetjük meg József Attila zseniális szavainak
belső logikáját, amint az Alkalmi vers a
szocializmus állásáról c., Ignotusnak
címzett versében fogalmazott 1934-ben:
"Ha
beomlanak a bányát
vázazó
oszlopok
a kincset
azért a tárnák
őrzik és
az lobog.
És
mindig újra nyitnák
a
bányászok az aknát,
amíg
szivük dobog."
Az iskola -
mint sajátos kincsei: a tudás, a haladás őrzője - tartozhat egy
egyházhoz vagy egy más közösségi testülethez, de az elsősorban
mindig a tanároké és a tanítványoké marad, akik éltetik és
értelemmel töltik meg létét, működését. Ez az, amiről mintha
kevés szó esne mind a közbeszédben, mind a tulajdonjogokért
hadakozva. Pedig a Székedi-féle véndiák-vallomás-gyűjteményt
lapozgatva semmi okunk nincs kételkedni abban, hogy az iskoláinkból
kikerülő osztályok tanulói alakítják majd további
történelmünket. Alább néhány szemelvénnyel igyekezünk
érzékeltetni, hogy míg a tanulók az iskolapadban elszenvedik és
áteresztik magukon a mindennapi történéseket, visszapillantásaik
arról tanúskodnak, hogy tulajdonképpen életük maga volt -
makroszinten - a legnyilvánvalóbb hétköznapi történelem.
A Márton Áron - felújítva (a díszterem) |
Beszédes
életutakból
1. ...A
szigorú, de videókamerák nélküli érettségi vizsga után a
három végzett osztály tagjai szétszóródtak az ország minden
tájára. Jómagam a Tartományi Néptanácstól megpályázott és
elnyert néptanácsi ösztöndíjjal a zsebemben felvételiztem
Bukarestben az akkori ISE-re (később ASE - közgazdasági egyetem)
és sikerült bekerülnöm a Kereskedelmi Fakultásra. A meglepetés
csak októberben ért, amikor „jó hazai szokás" szerint
tudatták, hogy már nem létezik néptanácsi ösztöndíj, csak
kimondottan tanulmányi. Kezdődött a harc a „domnu"' Afloare
Gheorghe által fejembe töltött „székely-román" nyelv
tökéletesítéséért és az ösztöndíj elnyeréséhez szükséges
tanulmányi eredmények (jegyek) eléréséért. E küzdelem
végigkísért öt éven keresztül, 1967-ig. Az öt év alatt
Bukarestben óriási változásokat éltünk meg. Eltemettük a fent
idézett párt-elsőtitkárt, lett a pártnak „főtitkára",
lett az RMP-ből RKP, az IMSZ-ből KISZ, RNK-ból RSZK, később az
országnak elnöke stb. Mindezek után 1967-ben sikeresen
államvizsgáztam és lettem diplomás közgazdász, amitől volt
„polgazd"- tanárom azzal óvott, hogy azt nem ismerik
Dánfalván, mert „ott csak papot és tanítót ismernek".
Rövid focsani-i és nagyváradi katonáskodás - tartalékos
tisztiiskola - letöltése után Marosvásárhelyen, a Tartományi
Kereskedelmi Igazgatóságnál 1967. december 14-én léptem a munka
mezejére, mint „economist stagiar"... 1968 februárjában
felbomlott az ország rendje, megszűnt az addigi 16 tartomány és
létrejött... Hargita megye is. A Tartományi Kereskedelmi
Igazgatóság öt tagja - köztük jómagam - próbáltuk
megszervezni a Hargita Megyei Kereskedelmi Igazgatóságot - előbb
Székelyudvarhelyen, majd a csíki „zendülés" után
Csíkszeredában. (Antal Sándor, XI. B.)
2. A második
világháborút követő nehéz éveket nem is annyira mi, a
gyermekek, hanem inkább szüléink szenvedték meg, hogy a
lehetőségekhez képest felhőtlen gyermekkort tudjanak biztosítani
számunkra. Sok-sok áldozat árán, de sikerült megteremteniük
gyermekeik iskolai majd egyetemi tanulmányainak elvégzéséhez
szükséges anyagiakat... Érettségi után repülőtiszt vagy
testnevelő tanár szerettem volna lenni. A repülés nem jött
össze. A felvételi orvosi vizsgáján a hallásom miatt kiestem. Ez
sajnos a későbbiekben beigazolódott, az évek folyamán egyre
romlott a hallásom. Még idejében elértem Bukarestben a felvételit
a testnevelési főiskolára.
Az egyetem
elvégzése után kihelyeztek Sármásra, ahová egyszerűen nem
mentem el, Csíkszeredában lévén egy megüresedett katedra,
hazajöttem. Furcsa, de boldog pillanat volt, amikor tanárként
léptem át volt iskolám küszöbét... (Császár
Károly, XI. A.)
3.Az
egyetemen férjhez mentem T.A-hoz, aki szintén a fogorvosi karon
volt egyetemista. 1973-ban Megszületett a lányunk...Nem volt könnyű
tanulni, közben vizsgázni, szoptatni az újszülöttet, de mindezek
ellenére sikeresen tudtam teljesíteni családi és egyetemi
kötelezettségeimet. Megtapasztaltam a tanár-diák viszony általam
addig nem ismert viszonyulási formáit... Az egyik vizsgán, mivel
elől voltam a névsorban, bementem vizsgázni reggel 8 órakor és
délután 6-kor még mindig ott voltam, közben minden tanár által
feltett kérdésre kellett válaszolnom. Este 6 óra után a tanár
még megkérdezte, hogy bírom-e még, mire válaszom igen, tessék
még kérdéseket feltenni. A tanár erre azt mondta, megérdemlem,
hogy fogorvos legyek, mert kitartó vagyok. Ezt csak mellékesen
jegyeztem meg, de ez a kitartó harc vezetett mindvégig a fogorvosi
pályámon. Az egyetem elvégzése után mindketten Moldvába
kerültünk, ahol négy nehéz évet töltöttünk el, három
különböző irányba ingázva. 1978-ban adódott egy lehetőség
kitelepedni, de a szülőföldhöz, Csíkszeredához való kötődésem
erősebb volt, versenyvizsgával haza jöttem. (Csiszér
Zsuzsánna, XI. C.)
4.
1972-ben végeztem az egyetemet, amikor kihelyeztek Botoşani
megyébe, Păltiniş
községbe, innen már csak három kilométer Románia legészakibb
pontja, Horodiştea
község. Előzetesen Hargita megye befogadó
készségére alapozva, a Mezőgazdasági Minisztériumot is
megjárva, próbáltam hazajutni, de sikertelenül. Így elfoglaltam
a nekem kijelölt helyet. Megérkezés után megtudtam, hogy a
községben az orvos egy székely leány, a mérnök a szomszéd
községben székely legény, és van, akit már hetedik éve nem
engednek vissza Erdélybe. Úgy éreztem magam, mint madár a
kalitkában, amely az ajtó becsapódása után máris szabadulni
próbál. Azt is megtudtam, hogy az elődöm három év szolgálat
után, nem sokkal érkezésem előtt, távozott Magyarországra. Nem
rossz ötlet, állapítottam meg. Még nem jártam Magyarországon,
ideje lenne meglátogatni a rokonokat, de akkor számomra egy ilyen
megoldás kivitelezhetetlennek tűnt. Innen kezdve nőtt bennem a
nyugtalanság, éreztem, hogy tennem kell valamit. Megkezdtem az
információgyűjtést, és egy év múlva, 1973 őszén, egy hónapos
rokoni látogatást tettem Budapesten. Visszatéréskor magammal
hoztam egy leány megfontolt közjegyzői nyilatkozatát, hogy
házasságot köt velem. Megtaláltam a megmentőmet, de izgalmas két
év következett, felőrli-e az idő és a távolság ezt a nemes
szándékot. Az ügyintézés bonyodalmai, és a házasságkötés
után, 1975 novemberében, hároméves szolgálatot teljesítve,
áttelepültem Budapestre. Nagy kő esett le a szívemről, de akkor
még nem tudtam, hogy itt milyen nehézségek várnak rám.
(Gál Imre, XI. A.)
(A folytatáshoz a További bejegyzések-re kell kattintani)
5.
Érettségi után szóba került, hogy az építészet felé indulok,
majd az egészségügy is felmerült, de végül a vegyipar győzött.
Kolozsvárra, az építészeti karra voltak az irataim elküldve,
ugyanakkor Édesanyám nagy beteg lett. Csíkszeredában nem tudtak
rajta segíteni és Marosvásárhelyről küldtek egy
mentőrepülőgépet érte. Én reggel elindultam krumplit vásárolni,
de előtte felmentem a kórházba, hogy meglátogassam Őt. Pont
akkor értesítették a kórházat, hogy a csicsói repülőtérre
vigyék a beteget. Én is kikísértem a mentővel, de amikor
megérkeztünk, kérdezte a pilóta, hogy ki a kísérő? Hát senki.
Engem betessékeltek a repülőbe és hamarosan Marosvásárhelyen
találtam magam. Sikerült Édesapámnak telefonálni, hogy sikeresen
megérkeztünk, nekem másnap Kolozsvárra kellett volna utaznom,
felvételizni...Ott egy szobatársammal összebarátkoztam és Ő
mondta, ha nem
sikerül a felvételije, megy Oneşti-re.
Vegyipar, modern város. Dávid tanár úrnak köszönhetően a
kémiát nagyon szerettem, így hát irány Oneşti...
Elvégeztem a vegyipari technikumot és utána letettem a
mestervizsgát. Dolgoztam üzemben a vinil-klorid előállításánál
3 műszakban, a munkahelyek tudományos átszervezésénél és végül
a tervező osztályon... Egy
nagyon jó magyar kolónia alakult ki. Sokat kirándultunk,
bridzseztünk,
sokszor hajnalokig. Szoros barátságok köttettek,
sokukkal még most is tartom a kapcsolatot, de különösen az
egyikkel, Ő a férjem. Ő marosvásárhelyi és minden vágyunk az
volt, hogy visszatérünk Erdélybe. Körülményesen, de végül
sikerült. Marosvásárhelyen egyik helyi ipari vállalatnál
dolgoztam. Galvanizálási üzemet kellett megterveznem, beruháznom,
és beüzemelnem. Az utóbbi okozott némi gondot, többek között
laboratóriumra is szükség volt. Hova mentem volna beszerezni a
szükséges anyagokat, mind volt kollégáimhoz, Oneşti-re?
Nagy meglepetésemre a morcos, szigorú portás, majd a nyakamba
ugrott, meg sem kérdezte, hova megyek, csak kitárta előttem a
kaput. Amikor ott dolgoztam, szinte
mindig
elvette a belépési igazolványomat, mert általában rajtam kívül
álló okokból (vagy nem jött az autóbusz, vagy nem fértünk fel
rá) késtem. Amikor elmondtam a volt kollégáimnak, hogy mi
járatban vagyok, szükségem lenne egy pár vegyszerre és
felszerelésre, azt felelték, egy feltétellel, hogy kiférjen a
kapun... A munkahelyemen sokszor az udvar közepén álltunk meg egy
kis beszélgetésre. Az egyik nap éppen az volt a téma, hogy
mindenki ott kellene lakjon, ahol született. Nekem átvillant az
agyamon, hogy milyen igazuk van. Mondtam, én Magyarországon
születtem. Erre eltátották a szájukat, de én csak otthon
folytattam a beszélgetést. A gondolatot tett követte,
megbeszéltük, hogy mi lenne ha... Egy pár nap múlva indultunk egy
magyarországi és csehszlovákiai körútra és az itt élő
rokonaimmal megbeszéltük, befogadnának-e, ha áttelepülnénk.
Hazatérve
a kirándulásból, beadtuk a hatóságokhoz a visszahonosítási
kérelmünket. Ez a procedúra kb. hat évig tartott... Végre, egy
decemberi napon, pont a születésnapomon, hívattak a férjemmel
együtt a rendőrségre. Sejtettük, hogy miért. Mikor beléptünk a
rendőrségen a váróterembe, sok ismerőst láttunk és a
tekintetünkkel kérdeztük, Te is, Te is, Te is? Ahogy visszaértem
a munkahelyemre, tudtam, hogy a könyvelőségen meg kell beszélnem
valamit... Elég sok kolléga tárgyalt a főkönyvelővel, én meg
csak vártam a soromra és elgondolkodtam a helyzetemen, hogy itt
fogom hagyni ezekét a fantasztikus embereket. Hirtelen olyan
sírógörcsöt kaptam, még azt sem tudtam elmondani, hogy miért
sírok. Nehezen, de egy kis idő múltán, kinyögtem. Nagyon
meglepődtek. Gyorsan helyettest kellett keressenek... 1986 július
végén költöztük át. Balatonfűzfőn a Nitrokémiánál
helyezkedtünk el... Kezdetben kedvesek voltak a kollégák, egy pár
nap után azért megkérdezték hogy ugyan mi késztetett arra, hogy
csak úgy, ilyen messzire elköltözzünk. A
legfontosabb problémája a főnők-asszonyomnak az volt, hogy miért
mondom én magam magyarnak, amikor Romániából jöttem. Érvelhettem
én akármivel, nem tágított, hogy én akkor is román vagyok.
(Hadnagy
Ildikó, XI. A.)
6.
Igyekszem azokat az élményeket... időrendi sorrendbe
csoportosítani, amelyek először történtek meg velem és hatásuk
máig is tart... Az első „nagy csapás". Ferencz Jolán
tanárnő hátánál mutogattam az osztály szórakoztatására, csak
azt felejtettem el, hogy szokása helyben hátraarcot csinálni. Ami
pedig megtörténhet, az meg is történik, s a nagy piros
történelemkönyvvel úgy fejbe vágott (jogosan), hogy egy hétig
csak egyfelé tudtam kanyarodni. Akkor még nem volt divat a
gyermekkel pszichológushoz szaladgálni, hogy feldolgozzák a
„sokkhatást", így én örvendtem a legjobban, hogy ennyivel
megúsztam.... Az első tisztség a manapság egyáltalán nem
népszerű, akkori ifjúsági szervezetben. Kár lenne utólag
tagadni, ez is a mi életünk
volt.
(László
Károly, XI. A.)
7.
Tisztelet az egykori tanárainknak azért, hogy bármiként neveltek
is, a személyesség jellemezte Őket. Még amikor megbuktattak, az
is a személyes ráfigyelés jele volt. Ezért sikerült nekünk
embernek maradni. Köszönet és hála ezért Nekik. Az a tanügy,
nevezzék bármennyire korszerűnek is, amelyik félreértelmezett
módon nem támaszt határozott egyéni igényt a növendék felé,
az a jövő társadalmának és a népe közösségének a sírját
ássa meg, mégpedig kotrógéppel. (Ferencz
Attila, XI. B.)
8.
A családom valamennyi tagja a Márton Áron Gimnázium tanulója
volt. Utam naponta vezet el volt iskolánk előtt, mivel Taplocán
lakom. Látom a felújított külsőt, amit a tudásban gazdagodott
belső követ, aminek hasznát unokáink élvezik majd. Mindig
hálával gondolok volt tanárainkra, osztálytársainkra, azokra,
akik már nincsenek közöttünk, nevüket őrzi az iskola udvarán
felállított kopjafa. (Gáll
Ilona, XI. C.)
9.
Nekünk, akik a város közeli falvakból jártunk az ősi iskola
falai közé, egy vagy két órával korábban kellett ébredni,
kimászni a meleg dunyha alól. Ettől azonban nem éreztük
hátrányos helyzetűnek magunkat, hiába csúfolkodtak,
falusiasoztak a városiak. Magunkra öltöttük a kincstári,
szemeteskék színű egyenruhát, fejünkbe csaptuk a simléderes
diáksapkát, édesanyánk táskába tette a tízóraira csomagolt
zsíros kenyeret, s elindultunk gyalog a gimnázium felé. Akkor még
nem jártak a buszok, taxik, néha bokáig ért a sár, máskor
derékig érő havakban törtük lefele a pálfalvi mezőn az utat.
Ha havazott, ha esett, sokszor sötét hajnalokon baktattunk le a
mezőn, keresztet vetettünk a kegytemplom előtt, s tovább
nyújtottuk lépéseinket, végig az akkor még kavicsos-poros csíki
sugárúton, a Szék-úton, de becsengetés előtt mindig
megérkeztünk. Néha azért késtünk is, ha az első óra nem éppen
kedvünkre való volt...
Történtek
mindezek abban az időben, amikor a román szocializmus dicsőségesen
győzedelmeskedett falun és városon egyaránt. Volt, akitől a
házát vették el, államosították, szüléinktől a hírhedt
„önkéntesség" alapján pedig az őseink által vérrel és
verejtékkel szerzett földeket, mezőket, erdőket, havasokat. Ki
így, ki úgy szenvedte meg ezt a kort, de mi, akkori kamaszok,
serdülő bajszú ifjak fütyültünk az egészre, legfennebb a
tudományos szocializmus címen bevezetett tantárgyat utáltuk
szívünk mélyéből... Az erdészeti technikum elvégzése után
szolgáltam katonaként az országot, majd jártam az erdőket,
hányódtam vágtereken, aztán kereskedő lettem, majd az újvilágban
vállalkoztam is. Felneveltem és elrendeztem három gyermeket.
Köszönöm szépen, jól vannak. Én pedig kiköltöztem az erdő
közé, akárcsak Tamási Áron Ábele. Talán szerencsésebb vagyok,
mint ő, mert mellettem van egy asszony is, minek következtében nem
kell enni a sast. Néha, ha esténként meggyújtom udvaromon a
tüzet, sokáig bámulom, nézem, mint száll a füstje. Talán
fölfelé. Talán szeret a Jóisten.
(Páll István, XI. B.)
„Tovább
is van, mondjam még?”
Ez
a közismert, mindig bevált mesemondói fordulat úgy illik ide,
mint kézre a kesztyű: hiszen a fenti sorok éppen csak jelzik a
teljesség mélyét. Képzeljük el, hogy iskoláinkból az elmúlt
ötven esztendőben hány kortársunk-embertársunk került ki, és
bár egy részük naponta elhalad az alma mater előtt, másik részük
messze került tőle, a nevük, a sorsuk, a személyiségük végleg
beleépült a falakba, ott lebeg az iskola fölött, amely az övé,
a mindannyiunké. És ebbe nem szólhat bele semmiféle bírói
döntés.
Bízzunk
benne, hiszen csak tőlünk függ: a történet folytatódik...
Cseke
Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése