Molnár Attila előadása |
A nagyszerű
festő, fotográfus és hadiriporter születésétől eltelt kétszáz
esztendő nem volt elég ahhoz, hogy a világ – s különösképpen
az a közeg, amelyben sokrétű, sokirányú és termékeny munkáját
kifejtette – megnyugtatóan a helyére rakja nyughatatlan, több
pólusú személyiségét.
Az idén
bekövetkezett esemény kapcsán a Román Akadémia május 14-16
között nemzetközi tudományos értekezletet rendezett Bukarestben.
A tanácskozás címe – Szathmári, a fotográfia úttörője
és kortársai – csak részben fejezte ki mindazt, ami e
három nap alatt elhangzott a hol magyarnak, hol románnak tartott,
XIX. századi alkotóról.
Molnár
Attila fotótörténész, az Erdélyi Fotográfiáért Múzeum
Egyesület elnöke maga is meghívott előadóként vett részt az
eseményen, amelynek témája számára kutatásainak mindennapjait
jelenti; évek óta foglalkozik ugyanis Szathmári Pap Károly
élettörténetével, szakmai munkásságával, az életút alig
ismert, feltárásra és tisztázásra váró dokumentumaival. Erről
szóló előadása (Szathmári
rejtett arcképe), elmondása szerint, nagy
visszhangot váltott ki, hiszen a benne elhangzott részletek és
adatok népes kutatógárda előtt segítettek tisztázni a neves
fotográfus indítékait, sokoldalú műveltségének gyökereit,
erdélyi és európai identitásának meghatározóit, mind a magyar,
mind a román kultúrában elfoglalt szerepének hátterét. A
személyes kutatáson is alapuló tudnivalók a szerző doktori
dolgozatának alapját képező monográfiában öltenek majd testet,
de addig is, informális úton a hivatalos Szathmári-percepciót
korrigálja és teljesíti ki.
Szathmári
– sokféle megvilágításban
A teljesség
kedvéért nem árt, ha végigpásztázzuk a konferencián elhangzott
előadások velejét, abban a sorrendben, ahogy bemutatták őket.
A fotóalbumok egyike |
Adriana-Natalia
Bangălă (Román
Akadémiai Könyvtár):
Carol
Pop de Szathmari Románia-albumaiból válogatott fotográfiák
Az Akadémiai
Könyvtárban fellelhető öt darab, Szathmári aláírásával
jegyzett fotóalbum, amelyek tanulmányozása folytán
feltérképezhető az az útvonal, amit a fotográfus követett,
miközben Alexandru Ioan Cuza és I. Károly kíséretében bejárta
Olténiát, a Prahova völgyét, Bukarest egész környékét. Az
útvonal rekonstruálásához a képek mellett Károly király napi
feljegyzései szolgáltattak támpontot.
Emanuel
Bădescu (Román Akadémiai Könyvtár):
Carol
Szathmari fotográfiái az Akadémiai Könyvtár nyomatgyűjteményében
Az
akadémia könyvtára minden időkben nagy érdeklődéssel
fordult Szathmári fotográfiáinak begyűjtése, megvásárlása
felé. Szám szerint a szerzemények zöme a művész menyétől
(Ortansa Satmary) és annak testvérétől (Cecilia Cuţescu Storck)
származik, s felölelik Szatmári egész fotográfusi tevékenységét
(1850-1882). Találhatók benne jelenetek a krími háborúból, a
cári hadsereg orosz tisztjeinek arcképei, képek az 1873-as bécsi
világkiállításról stb. Nagy értékűek az Elena Cuzának szánt
albumot bevezető panoráma felvételek is a Dealul Mitropoliei-ről,
a Dealul Filaret-ről, a Dealul Spirii-ről és a Coltea toronyból,
amelyek hűen tükrözik a XIX. század második feléből Bukarest
jellegzetes körképét. A gyűjtemény nagy számú klisét
tartalmaz Szathmári néprajzi felvételeiből, döntő többségben
viszont az uralkodó családról készült felvételek találhatók
benne.
Ruxandra
Beldiman (a Román Akadémia G. Oprescu Művészettörténeti
Intézete):
Polgári
és egyházi építészet Carol Pop de Szathmari fényképein
A művész
jellegzetessége, hogy nem csupán rendelésre, hanem saját
kedvtelésből is fényképez; ezzel magyarázható, hogy kora nagy
számú építészeti emléke megtalálható felvételein. A kutatók
különösen a bukaresti és az olténiai fotográfiai bizonylatok
alapján vizsgálhatják a településképek alakulását.
Lucian
Ciupei (Babeș-Bolyai Egyetem, doktorandusz):
A
politikai kép Carol Pop de Szathmári felfogásában
Fotográfusi
tevékenysége során Szathmári nagy számú vezető politikus,
uralkodó portréját készítette el (Barbu Ştirbei,
Gheorghe Bibescu, Alexandru Dimitrie Ghica, Alexandru Ioan Cuza, I.
Károly), ugyanakkor jeleneteket örökített meg a megpezsdült
politikai életből. Munkásságán végigvonul az a szakmai igény,
hogy a dokumentarista ábrázolás mellett tiszteletben tartsa az
emberi-pszichikai arcél hangsúlyozását is.
Samuel
K. Cole (Association for Research and Enlightment, Freetown, Sierra
Leone):
A
fotográfia Sierra Leone-ban
Az afrikai
országban a XIX. sz. közepétől ismeretes a fotografálás, s az
első fényképészeti műhelyek Freetownban jelentek meg, a
szolgáltatásaikkal élő közönség a kreolok közül került ki.
A fotográfia elterjedése nagymértékben hozzájárult a fehér
civilizáció afrikai elterjedéséhez. A fotográfusok kezdetben
idegen jövevények voltak,csak később jelentek meg a helybeli
szakemberek. Az uralkodó műfaj a portré volt. Az érdekes
fotótörténeti adalék alig bújtatott párhuzamot sugall az
oroszlánparti és a romániai-erdélyi fotográfia alakulásának
meghatározó vonulataival.
Szathmári panorámafotója: Dealul Spirei |
Ruxandra
Dreptu (bukaresti Spiru Haret egyetem):
A
fotográfus Szathmari – a távolságok festője?
A
fotográfusnak tartott Szathmári egyként volt grafikus festő is,
miközben a tájat ábrázolta. A minél átfogóbb kép
megvalósítását a dokumentarizmus tette indokolttá. Festményei
tulajdonképpen színben megvalósított áttételei a fotográfusi
módszerekkel és szemmel készített tájrajznak.
Adriana
Dumitran (Románia Országos Könyvtára, doktorandusz):
Carol
Szathmari fotókartonjai és a
reklámgrafika
A korabeli
fényképészek, akik egyúttal intenzív marketing tevékenységet
is folytattak üzletük prosperitása érdekében, divatba hozták a
műhelyek azonosítására és népszerűsítésére szolgáló
reklámgrafikai elemek feltüntetését a fotográfiáik kartonjain.
Szathmári több típusú kartont is használt pályafutása során,
attól függően, hogy éppen milyen változás állt be
társadalmi-szakmai besorolásában, műhelyeinek működésében. A
dolgozat az életmű e tükrének változatos palettáját
rendszerezi.
Monika
Faber (Photoinstitut Bonartes, Bécs, Ausztria):
Ipari
tárgyú fotózás a soknemzetiségű osztrák államban – Bánsági
példa
A dolgozat
nem szorítkozik közvetlenül a konferencia témájára, s Andreeas
Groll osztrák vasúti fotográfus munkásságát elemezve mutatja
ki, hogy miközben az 1860-tól kezdve a Monarchia vasúti hálózatát
feltérképező fotóalbumát készítette, a Bánságba vetődve
nagy előszeretettel fotózta – szakmai megbízatása mellett – a
hegyekbe nyúló vidékek iparát, létesítményeit, mindennapi
életét, helységeinek jellegzetességeit, lakosságának szokásait
stb., összekötve a megbízatást a tényfeltáró kíváncsisággal.
(A fenti
közlés nyilván, tágított a fotótörténeti spektrumon, felhíva
a figyelmet egy újabb fotós személyiségre, aki megközelítőleg
ugyanabban az időszakban, ugyanolyan módszerekkel és szakmai
elhivatottságokkal járult hozzá a fotográfia dokumentarista
értékeinek érvényesítéséhez. Hasonló célt követ a a
temesvári Bánsági Múzeumban dolgozó Cristian
Graure dolgozata is – Új
látószögben a világ. A XIX. századi Bánság a sztereoszkopikus
kamera lencséjén át nézve - , amely a korabeli
temesvári fotós műhelyek törekvéseit elemezte a sztereófotózás
területén.)
Dr.
Adrian-Silvan Ionescu (a Román Akadémia G. Oprescu
Művészettörténeti Intézete):
Carol
Pop de Szathmari és Ulysse de Marsillac: két sors, egy barátság
Párhuzamos
sorsú, vendégnek érkezett idegenek Bukarestben: ez mind Szathmári,
mind a kortárs de Marsillac státusa. Az első fotográfus, a másik
újságíró, szerkesztő. A francia csodálta fotográfus barátja
tehetségét, s ahol csak tehette, lelkesen népszerűsítette,
mindenek előtt a két általa szerkesztett francia nyelvű bukaresti
lapban (La Voix de la Roumanie, Le Journal de Bucarest).
Barátságukat a később híressé vált, Szathmári által
készített Marsillac portré pecsételte meg.
Konrad
Klein (Gauting, Németország):
Teodor
Glatz – az erdélyi fotográfia egy úttörője
A német
kutató dolgozata az erdélyi fotográfia történetének egy újabb,
érdekes fejezetét és egyben alkotóját szándékozott
megismertetni a szakmával,
rámutatva, hogy a Szathmári-féle dokumentarista törekvések
távolról sem voltak egyedülállóak a térségben, mind a
Nagyszebenben letelepedő Teodor Glatz, mind a Kolozsváron
tevékenykedő Veress Ferenc jelentős archívummal gazdagította az
Erdély néprajzáról, tájairól és személyiségeiről fennmaradt
fotográfiai örökséget. (Kár, hogy az előadó végül nem
lehetett jelen a konferencián, így csak beküldött dolgozatát
ismertethették a közönséggel.)
Cătălina
Macovei (Román Akadémiai Könyvtár):
Carol
Pop de Szathmari. A fotográfiától a heliochromolitográfiáig és
az oleográfiáig
A dolgozat a
szakma érdeklődése irányából vizsgálja a neves fotográfus
sokoldalú grafikai törekvéseit, magyarázatot keresve arra, hogy
miért használt egy időben, a tárgyi valóság megörökítésére
nagy előszeretettel – a fotó és a rajzvázlatok mellett – más,
igényesebb grafikai ábrázolásokat albumai megvalósításához. E
vizsgálat Szathmári művészi tevékenységének felbecsüléséhez
elengedhetetlenül szükséges.
Dr.
Silvana Răchieru (Bukaresti
Tudományegyetem / Isztambuli Román Kulturális Intézet):
A
családi portrétól a császári propagandáig: a fotográfia helye
a török birodalomban
A
korszerűsödő török állam fejlődéstörténetébe ágyazva
tárgyalja a XX. század hajnalán meghonosodó törökországi
fotográfusi tevékenység jellegzetességeit. Akárcsak korábban a
román fényképészetben, megjelenik a császári fotográfus
státusa, ugyanakkor a fotó, a maga mindennapi funkciója mellett,
egyben propagandaeszköz is a nyugat felé, azt bizonyítva, hogy a
török életforma a modernizálódás útját járja.
Larry
J. Schaaf (fotótörténész professzor, Baltimore, Maryland, AEÁ):
A
napból nyert ezüst. Szathmári fotográfusi világa
Az amerikai
professzor a Szathmári idejében még gyermekcipőben járó
fotótechnika fejlődési állomásai szempontjából vizsgálja a
legjelentősebb (romániai) fotográfus technológiai kísérleteit
és ismereteit, s számos munkáját összehasonlítja a kor nagy
újító fotográfusainak eredményeivel.
Albert
Schupler (doktorandusz, Bukaresti Művészeti Tudományegyetem):
Veress
Ferenc (Kolozsvár, 1832. szeptember 1–1916. április 3.)
A Szathmári
Pap Károly mellett s vele egy időben Kolozsváron tevékenykedő,
az erdélyi fotográfián maradandó nyomot hagyó Veress Ferenc
munkásságának bemutatása a párhuzamos törekvések hangsúlyozása
révén a szerző a térségben meghonosodott fotográfusi gyakorlat
és technikák korszerűségét értékes örökségként könyveli
el.
Adrian
Stan (Prahova megyei Történelmi és Régészeti Múzeum, Ploiesti):
Szathmári
műhelyéből származó fotográfiák a múzeum tulajdonában
A közlés
mintegy leltárszerűen bemutatja a Szathmári fotóhagyaték
Ploiesti-en föllelhető anyagát, amely 93 fotográfiából áll, s
amelyből 12 személyiséget bemutató, vizitkártya típusú portré
elemzésével világít rá a művész portrékésztítő
tevékenységének jellegzetességeire.
Horia
Vladimir Şerbănescu
(doktorandusz, bukaresti Ferdinand Országos Katonai Múzeum):
Szathmari
Carol, a hadi fényképész
Szathmári
Pap Károly meghatározó fotográfusi szerepe a balkáni és krími
haditettek dokumentáris ábrázolásában közismert. Azt viszont,
hogy e harci közjátékokon túl is állandó figyelmet fordított a
katonai életforma és személyiségek megörökítésére, e közlés
révén válik meggyőzőbbé.
Ioana
Vlasiu (a Román Akadémia G. Oprescu Művészettörténeti
Intézete):
A
fotográfia a korszerűségek találkozási pontja. Szathmari és
Ion Grigorescu
A
képzőművészettől már a XIX. században nem volt idegen a
fotográfiával való szerves összefonódás, számos festő
használta a gépi képrögzítést meghatározó ihletforrásul.
Mintegy száz évvel a vizsgált fotográfus életművének
kiteljesedése után, munkásságának példája sajátosan öltött
testet Ion Grigorescu román festő műveiben, aki a fotón rögzített
valóságelemekből kiindulva építi fel képzőművészeti vízióit
és ábrázolásait. A művész tudatosan tanulmányozza Szathmári
munkáit, másolja őket és tanulmányokat szentel nekik.
Függőben
maradt kérdések
Molnár
Attila úgy emlékszik vissza a fölötte gazdag, kiállításokkal
és szemléltető anyaggal bőven kiegészített rendezvényre, mint
amely méltó ugyan a kétszáz éve született, úttörő fotográfus
és képzőművész tevékenységéhez, de számára nem sok
újdonsággal szolgált. Ezt részben azzal magyarázta, hogy
Szathmári Pap Károly életrajzi elemeinek kutatásával
foglalkozva, megkerülhetetlen volt, hogy a személyiséggel
kapcsolatos minden lényeges vonatkozással szembesüljön.
Dolgozatát előadva viszont azt vette észre, hogy a résztvevők
zöme – beleértve a hazai kutatókat is – újdonságként,
már-már szenzációnak kijáró érdeklődéssel fogadták
Szathmári életútjának megannyi tekervényes részletét. Pedig –
mondotta a fiatal csíkszeredai fotótörténész – a művész
levelezése, a róla szóló irodalom nagy része könnyen elérhető,
kutatható a különböző könyvtárakban, levéltárakban, éppen
csak meg kell keresni a megfelelő forrásokat.
Itt az
ideje, hogy megszülessen az első, tudományos igénnyel megírt
Szathmári-monográfia. Hogy ezt mikor és ki fogja megírni, még
nem lehet tudni, annyi azonban bizonyos, hogy a tudományos
értekezlet közleményei, amennyiben alaposan és a tudományos
követelményeknek megfelelően közlésképesen kidolgozzák őket
(talán még nem késő), egy, a monográfia alapvetését
meghatározó tanulmánykötetté állhatna össze.
Csoportkép a konferencia résztvevőivel |
Tisztázásra
és egységesítésre vár a Szathmári nevének pontos használata.
A dolgozatokból is kitetszik: ahány kutató, annyiféleképpen írja
a művész nevét, annak ellenére, hogy tudományos közegben a
precízség elsőrendű követelmény: a szereplőknek
félreérthetetlenül tudniuk kell, hogy miről van szó. Igaz, hogy
a mostani zűrzavarhoz – a magyar helyesírás szeszélyei mellett
– a művész saját, rapszodikus névhasználata is hozzájárult
(magyar neve mellett hol Charlesként, hol Carolként szerepelt), ám
mindezeken túl ajánlatos végre konszenzushoz jutni, egy ilyen
rangú konferencia talán ehhez is jó alkalmat szolgáltatott volna.
Nevezetes Szathmári fotó: Manuc fogadója |
Molnár
Attila fontosnak tartja, hogy a művész identitásbeli
ellentmondásai is tisztázásra kerüljenek. Ezért szánt
előadásában kiemelt helyet az életrajzi-személyiségi
vonatkozásoknak, hiszen azon túl, hogy a román kultúra mindenek
előtt románnak, a magyar művelődéstörténet magyarnak tartja
Szathmári Pap Károlyt, munkássága egészének megértéséhez
föltétlenül komplex, a két kultúrában egyaránt jártas, a
kölcsönhatásokban és a kapcsolatok történetében tájékozott
kutatói hozzáállást tartja követendőnek.
Biztató
jel, hogy a korábbi kizárólagosdi helyett Szathmári esetében a
tudomány helyet ad a sokoldalú megítélésnek és elhelyezésnek,
munkásságát egyetemes mércével méri és tartja számon. Nagy
jelentősége van annak, hogy a romániai fotográfia napjává a
művész január 11-i, születésnapjának tartott keresztelési
dátumát avatta, s január hónapot a romániai fotós élet
legfontosabb tényezői immár három esztendeje a Romániai Fotó
Hónapjává nyilvánították, fokozott szakmai tevékenységgel
demonstrálva, hogy bár a szokottnál kalandosabb életpályát járt
be Szathmári Pap Károly, végül úgy néz ki, hogy előbb-utóbb
hazatalál.
Cseke
Gábor
A képanyag Molnár Attila munkája
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése