(Olvasónapló)
Harminc évvel ezelőtt
még büszkén felemelt fővel válaszoltunk volna egy ilyen
kérdésre azzal, hogy - IGEN, VAN! Éppen csak nem lehetett leírni,
nyilvánosan kimondani ott, ahol ez a költészet valóban létezett;
s talán még létezik ma is, bár a globalizálás üstjében ma
minden összekeveredik. És ez nem csak európára vonatkozik, hanem
a Kárpát-medencére is. Az Illyés Gyula szorgalmazta "haza a
magasban" a rendszerváltás előtt a határon túli
kisebbségekhez való közeledés, az odafigyelés, a szolidaritás
értékeire helyezte a hangsúlyt. A rendszerváltás után e
természetes kényszer rövid idő alatt szinte magamagától
megszűnt, saját hamvaiba roskadt...
Miért van, ha nincs?
Ferencz Imre: Bagoly (almafa) |
Ma már anakronizmus
kisebbségi költészetről (irodalomról) beszélni. Ha
geográfiailag-közigazgatásilag nem is vagyunk egy akolban, a
szellem már jócskán megteremtette a maga átjárható tartományát,
s az egységes magyar irodalom-költészet égisze alá minden
besöprődik, ami magyar nyelven a Kárpát-medencében alkotásként
létrejön. Hogy aztán abból mikor lesz valós értékrend,
odafigyelés és pótlólagos felbecsülés, az egyelőre nem sokakat
izgat - mondhatni a már eleve egységben gondolkozók és
értékintegrálók mint amilyen pl. Ilia Mihály professzor, vagy
sok tekintetben Szakolczay Lajos, Pomogáts Béla, Bertha Zoltán, a
"kisebbségben is kisebbséget" alkotnak. Bizony, fehér
hollók.
Pedig ha jól megnézzük,
ez a sokat emlegetett és üdvözölt egység egyben merő látszat,
hiszen amit formálisan ugyan megteremt a nyelv, azt az egységet
mindjárt lehetetlenné teszi a szerzők világlátása, esztétikai
meggyőződése, alkotói közege, baráti, dac- és védszövetségi
társasága, múltja, anyagi és egyéb érdekeltsége - és még
annyi minden! Mindez pedig nem csak meglátszik az alkotások
jellegén, de határozottan és felismerhetően disztingvál,
elkülönít, kisebb-nagyobb táborokba sorol. Ami pedig a legnagyobb
átka e globalizált korszaknak, hogy a folyamatban oly sokat tenni
tudó figyelemfelkeltés, recenziós tevékenység szinte teljes
egészében a kiadók marketingjét szolgáló érdekhálóba került,
megbízhatatlan és alkalomszerű; kimondottan csak felületes
tájékozódásra jó.
Egy magányos, kóbor
poéta
Ferencz Imre: Önarckép (diófa) |
A fent vázolt körülmények
s a különböző táborok között kóvályognak, helyüket nem
találva, státusuk szerint számkivetve a magányos, kóbor poéták,
akik csak egyetlen csillagot, istenséget és múzsát ismernek el: a
költészetet magát. És e mellett következetesen kitartanak, még
akkor is, ha ebből - az erkölcsi elégtételt leszámítva -
semmilyen előnyük nem származik. Egy ilyen magányos lovagnak
látom a Csíkszeredában élő Ferencz Imrét, a Székelyföld c.
folyóirat idei költészeti díjasát.
Azon túl, hogy 2012-ben
két verseskötete is napvilágot látott (Madárkirakat -
Pallas-Akadémia, Pakli - Alutus, magánkiadás), Ferencz Imre nem az
a költő, aki csak úgy ontja a verseket. Megvárja az ihlet
rendszerint télre időzített pillanatát, s akkor - amennyiben
késztetése támad - kiírja magából mindazt, ami őt
emberileg-költőileg feszíti. Nem sokat törődik a közönséggel:
ha versvilága történetesen találkozik a gyermekek érdeklődésével,
akkor őszinte örömmel fordul feléjük, de üzenetével az
olvasótábor teljességéhez szól, s a hatás nem is marad el.
(Jelen voltam Madárkirakat
c. kötetének egyik bemutatóján. A könyv maga 34 versből álló,
különböző madárfajok jellemzésére hangolt, illusztrált
gyermekverskötet, ám az érdeklődők között szép számmal
voltak felnőttek és idősek, környezetvédő gondolatokat és
szenvedélyeket osztó olvasók, akik szintén érintve érezték
magukat a költői mondanivaló által. Emlékezetemben megőriztem a
szerző konfesszióját, amelyben úgy magyarázta költői
érdeklődését a madarak iránt, hogy valószínűleg előző
életében maga is madár volt, most meg a szószólójuk kíván
lenni… Verseit egyfajta vezeklésnek nevezte amiatt, hogy
gyermekkorában, pajtásaival, a felnőttek gerjesztette hangulattól
is befolyásolva, számos madárnak – különösen verébnek /bár
egyesek szerint az nem madár/ – okozott fölötte kínos
perceket…)
Hatalmas könnycsepp
Másik kötetét, a
szerény kiállítású Paklit saját zsebbe nyúlva adta ki az
Alutus nyomda segítségével; bevallása szerint nem volt szíve
"megpályáztatni" zömmel az utóbbi két évben született
verseit, amelyekről úgy érezte, hogy nem kellene éveket várniuk,
amíg összegyűjtve olvasó elé kerülhetnek. Ezzel pedig fontos
igazságra tapintott rá, nevezetesen arra, hogy paradox módon, a
tartós lírai értékek nincsenek kötelező módon egyenes arányban
az időtlenséggel, a túlesztétizált elvontsággal. Vagyis egy
olyan verseszmény, amely elsősorban a gondolati tisztaságot, az
erkölcsi-érzelmi megtisztulást helyezi előtérbe és avatja
következetesen rendezőelvvé, nem kötelezően vág egybe a
verbalizmussal és az agitatív törekvésekkel, föltéve ha
mindabban, amit követ, hiteles és őszinte.
Ferencz Imre pedig nem
csak szókimondó, hanem őszinte költő is. Az ő esetében ugyanis
az őszinteség nem a másokkal szembeni gátlástalanságot és
kíméletlenséget jelenti, hanem az önmagunkkal szembeni
igényességet, saját léthelyzetünk és cselekvéseink tisztán
látó kritikáját. És ebben áll az ő igazi, letagadhatatlan
kisebbségi volta. E minőségében ugyanis már-már alig vannak
elődei, kortársai, de követői sem. Sajátos hangvételét,
cicomázatlan, erkölcsi fogantatású irályát nehéz leképezni,
szabályokba kódolni. Furcsa módon, a Székelyföld-díj átadásakor
elhangzott laudáció is félig-meddig olyasmiért méltatta, ami
ugyan benne rejlik Ferencz Imre költészetében, de nem föltétlen
és kimondott értékteremtő szerepben; az ő ún. "székelysége",
fafaragások iránti - akár gyakorlati - affinitása, továbbá
enyhén mitizált külső megjelenése járulékos elemei ugyan
személyiségének, de nem ettől válik jó költővé; annál
inkább azáltal díjazni és megszívlelni való az ő poétikai
törekvése, hogy szó- és gondolattömbjeit egyenesen a saját
anyagából "faragja", ami távolról sem fájdalommentes
művelet. A fájdalom ellenszere a költőnél pedig a fanyar humor,
a helyenként felvillanó groteszk fintor, amely az emelkedettséget
megóvja attól, hogy kincstárivá lehessen. Érdekes nyomon
követni, egymás mellé illesztve, kétféle változatban is ezt a
fajta szemléletmódot. Mind a Dúdoló, mind az Ecce homo ugyanabból
a számonkérő szemszögből világít rá a legjobb emberi
törekvések gyarló földi voltára: a mintaszerű élet, a
megálmodott eszmények felé vezető út is gyarlóságokkal,
botlásokkal van kikövezve.
"Ha nem jártunk
volna sárban / lakhattunk volna a várban // ha nem jártunk volna
porban / most nem ülnénk itt a torban // ha nem kísért volna
ármány / most is állhatnánk a vártán // jobban is élhettünk
volna / ha nincs olyan távol Tolna // szebben is élhettünk volna /
egy képzeletbeli korban -" (Dúdoló)
S ugyanez, némileg
fenköltebben:
"A saját sorsának
volt ő is a kovácsa / már zsenge korában kezébe vette a
nagypörölyt / s ütötte a vasat amíg az izzott / s közben
szüntelenül húzta a fújatót / percig sem hagyta kialudni a tüzet
/ célt tűzött ki maga elé / utat épített és célját követte
/ s nem hagyta hogy valaki őt / más irányba terelje / hajlékot
épített a feje fölé / hogy ne legyen hajléktalan / és szüleit
felnevelte tisztességgel / hogy ne legyen árva / templomba járt
imádkozott / hogy senki se mondhassa róla istentelen / a
halhatatlanság reményét szeretetteljes / mosollyal táplálta
magában mindvégig / a tálentumot amit kapott nem bízta / kalmárra
uzsorásra mégcsak lottót sem / vásárolt bár megálmodta a
számokat / nem kapott vitézségi kisezüstöt / bár hősiesség
volt leélni / tisztességben becsületben az életet / s hogy halála
előtt már évekkel korábban / megvásárolta a temetőben a
sírhelyét / és síremléket állíttatott a nevével és / a
születési dátumával / túlzott buzgóságnak sem tekinthető /
nem elmarasztalandó / elfogadható magyarázat erre az volt hogy /
szíve kevéske bizalmatlanságot táplált / az utókort illetően
vagyis / minden erénye mellett / gyarló volt ő is kissé mert nem
tett / kivételt vele sem / a Teremtő -" (Ecce homo)
Néhány verset
leszámítva, a Pakli igazából az erdélyi magyar (székelyföldi)
értelmiségi önvizsgálatának kórlapjaiból áll össze. A
vizsgálat mindig a lírai én-re, olykor annak többesére, a mi-re
utal. Amikor Jelentés-t készít, az önmagáról szól, arról,
hogy mennyit aludt s mennyit volt ébren életében s ez mennyiben
vitte előre a világot. Miután megállapítja, hogy életéről
majd szembesítik vele a róla készült jelentéseket, mintha csak a
többi elszállt volna a légben, a költő felkiált: megálljatok,
nem csak ennyi volt az egész, hiszen ott vannak húsz évinyi álmai,
"amiről nem készült jelentés. Esetleg csak ennyi://
Naponta elnyomta őt az álom. / Hánykolódott, vergődött, / mint
aki betyárok, / mint aki bújdosó kurucok / ingét viseli."
(Jelentés)
Ferencz Imre: Csángó lány (körtefa) |
Hasonlóan sors- és
magatartásvizsgáló A sorok között, a Hallgatag falak, az F.I.
tevékenységéről, a Nem múlik el semmi - anélkül, hogy déjá
lu érzést keltenének bennünk, az értelmiségi, a költői és
egész egyszerűen az emberi felelősség mércéjének keresésében
próbálnak előre jutni Ferencz Imre belső lírai utazása során.
Ez az út pedig őt, a magas hegyek közt nevelkedett és
szocializálódott embert már-már törvényszerűen vezetik el a
tengerhez (Amit a tengerről elmondhatok). Előbb csak a tengerpartól
érkező gyorsvonat ablakában látott napsütötte arcok, majd egy
tengeri csiga háza, később egy tengerésznek állt falubeli
legény, pár "kézfogásnyi" érintés, jelképes
megmártózás vizében, sok-sok nagyszerű olvasmányélmény, majd
végre egy váratlan ajándék: tíznapos hajókirándulás a
Fekete-tengeren, Batumitól Konstancáig, amikor is a költőnek
alkalma nyílik filozófiai mélységekbe és magasságokba
emelkedni, megtapasztalni a természet erőinek interaktív,
megállíthatatlan demonstrációját. Saját szemével győződik
meg arról, miként érvényesül a gyakorlatban, makroszinten a
"minden mindennel összefügg" elve, s rá kell döbbennie,
hogy minden látszat ellenére, a tenger az erejét a széltől, a
levegő mozgásától kapja; a levegő az, ami az egész életet
élteti, s megfogalmazza: "számomra a levegő sokkal
fontosabb / nélküle mi volna a tenger mi volna / a szárazföld
nélküle perceken belül / elhervadna az élet". Nem érti,
miért írnak többet a tengerészekről, a tengerekről, mikor a
levegő mindenek felett való: "...a pilóták sem gyávábbak
/ a tengerészeknél / a levegőt dicsérem mely kifeszíti / tüdőm
vitorláit -", s megfogalmazza a végkövetkeztetést,
amelynek kisebbség-többség ügyeiben örökké mérvadónak
kellene lennie, elvégre az egész világegyetem e kettősség
interakcióján és egyensúlyra törekvésén alapul:
"Tudom a tenger
hatalmas zajos félelmetes
máskor nyugodt
méltóságos szelíd
aztán ismét őrjöngve
csapódik a sziklafalnak
de ha úgy vesszük ő
is csak könnycsepp
a világmindenség
szemében -"
Fekete-fehér
Az amúgy is fajsúlyos,
szervesen összeálló kötetnek van egy mindenek fölött álló,
meghatározó szerepű záróciklusa. Címe, a Fekete-fehér nem csak
egy képrögzítő-képábrázolói technikára utal, hanem az abban
jeleskedő korszakra is, amikor nem a színek, hanem fények és
árnyak, de leginkább félárnyékok hordozták a világról
alkotott benyomásainkat. A fekete-fehér szembesítés jegyében
születik kivétel nélkül az a négy nagyobb terjedelmű vers -
poéma? -, melyek közül a Könyvjelző a moldvai csángó népsors
megörökítésében és felmutatásában jeleskedők, illetve a
csángó sorsot ténylegesen megélők közötti, már-már
tragikusan áthidalhatatlan távolságot tudatosítja; a Lavina az
életútra való kritikus, önvizsgáló visszanézés értelmét,
hasznát, irányát és hatékonyságát kutatja:
"Magadnak tartozol
/ a vallomással, / nem a gyóntatóknak, / a számonkérőknek, / a
felszólítóknak, / a fanyalgóknak, a kajánkodóknak, / akik az
elsáncolt fedezékben / szépen meghúzódtak // Jól tudod ki mi
volt / és ki mi nem. / Jól tudod, hogy ki mi ma már...// Pimasz a
jelen, / neki már nem lesz / lelkifurdalása. / A rágógumit
kiköpi, / ha megrágta..." (Lavina)
A ciklus címét
szolgáltató, nagy lélegzetű vers arra a lényegbeli azonosságra
és folytonosságra világít rá, amit a felismert múltbeli
látszatélet - mely a fekete-fehér televízió sugallatára és
ütemére zajlott majd minden házban - mutat a mai színes,
HD-minőségben játszódó történések forgatókönyvével. A
kívülről szemlélt valóság soha se lesz a miénk - ébreszt rá
a költő, aki látszólag már nem is verset ír, hanem
felismeréseket rögzít rendkívül szuggesztíven.
Ferencz Imre: Család (szilvafaI |
Méltán zárja a kötetet
a Béke borainkra című groteszk versezet, melyhez ha költészeti
rokonságot kellene találni, akkor hatásában és hangvételében a
hősköltemények anakronisztikusságának görbe tükröt tartó
Petőfit (A helység kalapácsa) vagy Arany Jánost (A nagyidai
cigányok) juttatja eszünkbe. Ferencz Imre e versében egyetlen
gondolatfutamban képes felvázolni azt a botcsinálta hősiességet,
amellyel a romániai (magyar) átlagpolgárnak sikerült a
nyomorúságos állapotokkal szemben kiélnie ellenzékiségét.
Érdemes e demonstrációnak teljességgel teret szentelni, hiszen
olyan freskóról van szó, amit nem sok jelenkori költőnk volt
képes ily lényeglátóan megjeleníteni; a költői "kisebbségben",
amihez Ferencz Imre Pakli-ja méltán odasorolható, mindenek előtt
Kányádi Sándornak van helye (lásd Kuplé a vörös villamosról
c. poémáját), illetve a Budapesten élő Kenéz Ferencnek, aki
múltjával (múltunkkal), mulasztásaival (mulasztásainkkal) és
kútba veszett eszményeivel (eszményeinkkel) számol el legújabb
kötetében (Vendéglétra. Bookart, 2012).
Úgy látszik, az "átkos"
múltunkba átívelő önvizsgálat egyelőre inkább a (volt)
kisebbségi irodalmakban talál magának szuggesztív, hiteles
megjelenítésre. Ennek egyik zászlóshajója az alábbi Ferencz
Imre-vers is:
Béke borainkra
Jöttek a bevonuló
felszabadító katonák
és futtában
megerőszakolták a nőket
és futtában
belelövöldöztek
a boroshordókba
és futtában
leitták magukat
katonadolog
bevonulni felszabadítani
megerőszakolni a nőket
belelövöldözni békés
boroshordókba
vedelni a bort
hanem
szól a parancs
menni kell tovább
a végső győzelemig
hagyni a nőket domborodni
hagyni a hordókat
homorodni -
amikor
mesélték ezt
a régi öregek
én még hároméves
lehettem
és akkor úgy döntöttem
hogy amikor nagy leszek
megerőszakolom fogarassy
gizellát
és belélövöldözök
a boroshordókba
később
neveltetésem során
visszavontam felelőtlen
döntésemet
igenis majd finoman fogok
bánni a nőkkel
és nem fogok durván
belelövöldözni
ártatlan boroshordókba -
tizenhat éves voltam
amikor
D. Domokossal a vakációban
megittunk ketten egy liter
savanyú bort az altízi
bodegában
s akkor megtapasztalhattam
amit később olvastam
hamvas bélától:
a bor az egyenes vonalat
nem szereti
hanem
huszonöt éves koromban
átmenetileg
beszerző lettem
a szőlő- és
borértékesítő vállalatnál
és megismerhettem
termőhelyéről miként
jut el a bor
oda is ahol csak a
szőlőkaró terem meg
vagyis
hogyan jut el a rossz és
a rosszabb
bor a jó borivó
dolgozókhoz
a javak méltányos
elosztása
címén
harmincöt évesen
barátokkal pontosabban
borbarátokkal
megpróbálkoztunk bort
készíteni
a tömbház alatti
zugpincében
ami patkánykodás
megfelelt
a korszellemnek
de amit
úgy is lehetett volna
értelmezni
hogy nem tetszik nekünk
amit a kereskedelem kínál:
a központilag
országos szinten
összekevert
és leosztott lötty -
rendszerellenes
magatartásunknak
kézzelfogható
bizonyítékával
koccintottunk
a mélyben
mennyi
rossz bort megittunk
Istenem
valamikor
az elmúlt évezredben
és ma már nem vágyom
jóra sem -
2011. november 29.
(Fenti írást az ÚMSZ Kisebbségben c. mellékletének szánom. A szobrok reprodukcióját Ádám Gyula fotózta)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése