Gondolatok egy öngyilkosságokról
szóló tanulmánykötet kapcsán
Két évtizedes kitartó vizsgálódás
és búvárkodás után, a jeles szerzőpár: a pécsi Vadas Gyula
szociológus és a csíkszeredai dr. Veress Albert
pszichiáter, annyi megismételt részfelmérés és résztanulmány
után, végre többé-kevésbé összefüggő, a kérdéskört több
irányból és különféle szinteken feszegető szintézisét
nyújtja az elemzett témának: az öngyilkosságoknak és mai
társadalmi kihatásaiknak, illetve visszaszorításuk orvosi és
társadalmi esélyeinek. Az ördög cimborája. A felcsíki
öngyilkosságokon túl... (Státus Kiadó, Csíkszereda, 2012) című
tanulmánykötetük eszembe juttatja azokat az éveket, amikor a még
éppen csak úttörőként beindított kutatásuk első eredményeivel
a Romániai Magyar Szónál kopogtattak, s szándékuk szerencsésen
találkozott a szerkesztői szándékkal: az életüket önkezükkel
eldobók problematikája, oly hosszú időn át tartó elhallgatás,
szőnyeg alá söprés vagy egyszerűen hamisítás után, végre
vita és elemzés tárgya lehetett - éppen azért, hogy
szembenézhessünk vele.
A szerzőpár azóta - a múlt század
kilencvenes éveitől kezdve - többször is megteremtette magának,
anélkül, hogy ezt valaki hivatalból leosztotta volna a számukra,
a tudományos lehetőséget, a hozzá szükséges eszközökkel
együtt, hogy mindenek előtt a csíki (székelyföldi) öngyilkossági
statisztikák mögé nézve, elkövetési módok, motivációk,
öröklődések, kihatások stb. figyelembe vételével a tendenciák
mögé nézhessen és mind a terápiában, mind a megelőzésben
konkrét fogódzókat nyújthasson. Ebből a szempontból dicséretes
a törekvésük, hogy nem csupán "megélhetési kutatókként",
hanem aktív, a társadalmi cselekvésre visszaható szerepet
vállaltak fel, annak a kockázatával együtt, hogy esetleg
tévedhetnek is.
Mostani tanulmánygyűjteményük,
amelynek érdemi bemutatására a napokban, az V. Román–Magyar
Pszichiátriai Konferencián kerül sor Csíksomlyón (június
21-23-a között), nem kevesebbet tűzött maga elé, mint azt, hogy
az időben megismételt, tovább fejlesztett, sőt a nemzetközi
vonatkozásokat és összehasonlításokat is figyelembe vevő
vizsgálatok fényében megfogalmazhassák a szentenciát, amely
igazolhatja vagy éppen hogy megcáfolhatja azt a sokat hangoztatott
közhiedelmet - amelyhez olykor a látszat is szolgáltat némi
muníciót - , miszerint a magyar öngyilkos nemzet.
Mindaddig nincs is baj a kréta körül,
amíg a tények beszélnek és a szerzők értelmeznek. Még az is
elnézhető, hogy bizonyos esetekben a felmérési módszerek eléggé
nehézkesek, a mintavételek sok helyütt nem elég reprezentatívak,
a következtetések nem mutatnak túl messzire. Ám ha mozaikként
képzeljük el s fogadjuk is el a szerzők által felmutatott, időben
más-más síkot leképező valóságszeletet, akkor eredményesebben
közelíthetünk ahhoz az állapothoz, amelyben a fő kérdésre
adandó válaszok is némi kockázattal ugyan, de megfogalmazhatók.
A kérdés csak az, hogy a társadalmi mozgástér megváltoztatásának
felvázolásában meddig megyünk-mehetünk el.
Az ördöggel való effajta cimborálás,
mint amilyen az öngyilkosság, gyakorlata és időnként-helyenként
fejét felütő divatja mindig foglalkoztatta az emberiséget, s nem
csupán abban a régióban, ahol élünk. Ennek ellenére, máig nem
alakultak ki, nem tisztultak le azok a mechanizmusok, amikkel az
életből való - amúgy természetes - eltávozásnak a váratlan,
ellenőrizhetetlen és szeszélyesen önkényes útját - ellenőrizni
és úgy-ahogy kezelni tudjuk. A szerzők igyekeztek térben és
időben perspektivikus mélyfúrást készíteni a jelenség
kezeléséről és a jelen felé haladása evolúciójáról.
Megállapítják: a suicid-magatartás és gyakorlat szakaszos
felerősödése vagy visszaszorulása a körülmények és az okok
szövevényhálója egymásra hatásának a függvénye, s
gyakorlatilag ugyanazzal a társadalmi elutasítással bélyegződik
meg szinte egész Európában. Természetesen, a különbségekre is
oda kell figyelni. Ilyen értelemben, bármennyire hozzávetőleges
értékeket elemezhetünk akár ma is az öngyilkos magatartásról a
Kárpát-medencében, a vizsgálódások során kitetszik, hogy
például az erdélyi társadalom magyar közegében ez a praktika
hangsúlyozottabban "divatozik". S látszólag marad a
kérdés: akkor tehát öngyilkos nemzet-e a magyar?
Miért foglalkoztatja ennyire
következetesen a pszichiátriát, a szociológiát az életnek egy
ilyen sajnálatosan tragikus, de kiiktathatatlan árnyoldala? Talán
van rá megfelelő gyógymódja? Esetleg a társadalomtól vár
behatóbb odafigyelést és törődést e társadalmilag káros
jelenség visszaszorításában? Mindkettőre igennel és nemmel is
egyformán válaszolhatnánk. De az igazi válasz maga a
tanulmánykötet.
A témához nyúló szakember két
malomkő között őrlődik, amennyiben felvállalja az
öngyilkosságokkal való foglalkozás ódiumát. Vagy ottmarad a
kezében a téma, és egyedül kell boldogulnia vele - hiszen a
potenciális öngyilkosok számos esetben, anélkül hogy tudnák,
ideig-óráig ott lehetnek a pszichiátriai osztályok kezelőiben -,
egyedül viszont nem sokra megy, hiszen az orvosi kezelés képtelen
kihatni a veszélyeztetett egyén társadalmi viszonyaira,
elkeseredésének környezeti tényezőire, az igen sokszor
szakadozott vagy éppen teljességgel hiányzó védőhálóra; vagy
pedig, szakemberként is gondol egy nagyot és széles fronton
elképzelt össztársadalmi cselekvéssel, a jól működő több
generációs nagycsaládok gyakorlatához való visszavezetéssel,
egy közösség-orientált, egymásra figyelő, a természeti
életmódhoz visszataláló, szeretetteljes és szerethető
társadalom szorgalmazásával kívánja minimálisra csökkenteni az
"ördögi befolyást".
Létezik a könyvben egy fejezet (A
többnemzedékes nagycsalád, avagy a nemzeti bajok megelőzése),
melyben ez utóbbi gondolatok szélesen kifejtve, ideologikus
megközelítésben is fontos helyet kapnak. Nem tisztünk e helyütt
vitatni az elképzelés érvényességét és helyességét, azt
viszont bizton állíthatjuk, hogy a felvázolt társadalmi modell
legalább olyan bonyodalmakat és buktatókat jelent, ha
megvalósításra kerülne a sor, mint az osztálynélküli
társadalom elvének a szemünk előtt és nemzedékek életén
kitörölhetetlen, negatív nyomokat hagyó gyakorlatba ültetése. A
szerzők kimutatják, hogy a történelemben felgyorsuló
gazdasági-társadalmi fejlődési tendenciák kedvezőtlenül
befolyásolták az egyén lelki tűrőképességét, felkorbácsolták
az öngyilkossági vágyat. Ha ez így van, s miért ne lenne?, úgy
egy ideologikusan elképzelt társadalmi modell frontális
rákényszerítése a létező valóságra - legyen az bármilyen
ellentmondásos, káros és emberellenes - éppen olyan
feszültségekkel, lelki traumákkal, frusztrációval és a
pszichiátriából jól ismert tünetekkel jár, mint a tanulmány
által elítélt urbanizáció vagy fogyasztói társadalmak
globalizálódása.
Az értékes tanulmánygyűjtemény
amúgy éppen gazdag dokumentációs és tényanyagával győz meg
arról, hogy az emberiség öngyilkos magatartása szerencsére nincs
összefüggésben a nemzeti karakterrel - ahogy a közhiedelemben ez
rögzült, azáltal is, hogy pl. a magyart számos esetben öngyilkos
népnek titulálják, de nem csak őt -, ami nem jelenti azt, hogy
egy népesség keretén belül ne állnának be olyan társadalmi
körülmények, amelyekben a suicid magatartás multiplikálódik,
már-már "fertőző" minták révén terjed. El kell
fogadnunk, hogy az öngyilkosság mint jelenség az élet velejárója,
s leküzdésében, visszaszorításában minden, érte felelős
tényezőnek megvan a maga sajátos feladata, felelőssége. A könyv
nagyon sok tényezőjét és megközelítési módját tárta fel
annak a jelenségnek, amelytől különben mindenki borzong, s amely
annyi személyes tragédiára próbál fátylat borítani. Jó jel,
hogy bemutatására és vitára bocsátására egy jól bejáratott,
román–magyar vegyes szakemberfórumon kerül sor. Kizárólagos
nemzeti vizsgálódásoknál jóval többet ér az, s az "ördöggel"
való szembenézés szintén esélyesebb talán, ha közben az
összefogás és a közös cselekvés útjait is megkeressük.
Cseke Gábor
(A tanulmányt az ÚMSZ Kisebbségben mellékletébe szántam)
Kedves Gábor!
VálaszTörlésÖrvendek szép méltatásodnak! A többnemzedékes nagycsaládoknak a nemzetre való rákényszerítéséről azonban szó sincs. Ez igen távol áll tőlünk. Másképpen leend ez. S hogy miképpen? Azon most is dolgozunk. Sőt a hajdanvolt tizes szervezetet is (aminek gyönyörű hagyományai vannak a Székelyföldön) szeretnénk visszavezetni a nemzet életébe — a többnemzedékes nagycsaládok visszaszervezésével együtt.
Adja Isten, hogy lássuk még egymást Marosfőn!
Barátsággal köszöntelek: Vadas Gyula