Azon gondolkoztam ma
reggel, érdemes-e tovább feszíteni a húrt, föltéve, ha mi
magunk nem kívánunk beállni a Nyirő József monográfia
szerencsét próbáló, potenciális szerzői közé. Egy ilyen
könyvet megírni pedig feladatnak felelősségteljes. Azt hiszem,
aki ilyesmire vállalkozik, azt fűtenie kell egy belső tűznek is,
a Nyirő iránti rajongásnak, az általa képviselt irály több
mint elfogadásának.
Makacs vagyok, s dolgoznak
bennem a kialakult előítéletek: az én szememben Nyirő és Tamási
mindig kéz a kézben járnak. Ha kiejtem egyikük nevét, rögtön
eszembe jut a másik, s vele együtt az, hogy a székelység
irodalomba emelésének egyértelműen sikeresebb írójaként
leginkább Tamási Áronra tudok tekinteni. Mindenek előtt az életmű
egységessége és egyetemes felé nyitása miatt. Mind Tamási, mind
Nyirő örökségén meglátszik az, ami örökkön fellángoló
vitájuk veleje, s amit Tamási ekként fejez ki egy már
idézett cikkében (A székely "kék madarászokról",
Brassói Lapok, 1933), amely Nyirő színpadi törekvéseinek egy
jellegzetes darabját veszi célba:
"Nekem a művészi
vonatkozáson kívül még szinte személyes ügyem is minden
Nyirő-írás, mert az első novelláival ő ébresztette fel bennem
egészen világosan a székely művészi öntudatot. De hogy ez a
művészi öntudat nemcsak megmaradt bennem, hanem meg is erősödött,
sőt hovatovább mind jobban más irodalmi és művészi vegetáció
felé fúrja magának az utat, mint a Nyirőé: ez olyan természeti
törvény, amely egyéb nehéz dolgok között őszinteségre is
kötelez. Nem kutatom, hogy mi a magyarázata annak, hogy a Nyirő
irodalmi munkásságával és munkáinak művészi értékelésével
kapcsolatban kétféle vélemény uralkodik: az egyik szóbeszédben
s a másik írásban. Mindenesetre különös jelenség, hogy például
a. Júlia szép leányról még a jelentősebb beszámolók sem adtak
olyan értékelést, amely fedné a számottevő művészi
követelményt. Azt sem kutatom, hogy Nyirőnek mi tetszik jobban: a
kellemes-e, vagy az igaz, hanem a fontos egyedül az ügy, amelyet
mind a ketten szolgálni kívánunk.
Nagyon természetes,
hogy minden irodalmi alkotással szemben elsősorban művészi
igényeim vannak, a Júlia szép leány azonban láthatólag nemcsak
irodalmat kíván szolgálni, hanem irodalompolitikát is. Ez a
körülmény teszi szükségessé, hogy a művészi igények mellett
engedjenek más szempontot is érvényesülni. Ez a más szempont
pedig az, hogy a Júlia szép leány mennyiben hasznos a székely
népi kultúra propagandáját illetőleg.
Mindenekelőtt meg kell
jegyeznem, hogy a Júlia szép leány mint műalkotás, Nyirőnek az
a munkája, amely művészi igényeimet a legkevésbé elégítette
ki. Ha most vetődtem volna ide valahonnét idegenből s elém tennék
a Jézusfaragó embert és megmutatnák a Júlia szép leányt, s azt
mondanák, hogy ugyanazon egy ember cselekedte azt, akkor azt hinném,
hogy veszedelmes félrevezetők országában vagyok. És korántsem a
műfaji különbség okozza ezt a csodálkozást, hanem a művészi
látásnak a különbsége. Mert a Júlia szép leány egy közönséges
népszínműnek a vázára van ráhúzva, és olyan sikeresen, hogy
amikor a függöny felmegy és a székely legény megjelenik
tarisnyával az oldalán, hogy elbujdossék, akkor már vége minden
zsendülő tavasznak.
Így nem csodálom,
hogy a darab a korban és az irodalomban elaggott egyedekben
indította meg ismét a vérkeringést. Azt ellenben annál inkább
csodalom, hogy Nyirő művészi igényei ebben kielégülnek...
Véleményem az, hogy
igazi csatát, olyant, amely a Nyirő tehetségéhez és az új
székely irodalmi irányzat feladataihoz méltó, csak akkor
nyerhetünk, ha nemcsak székelyek vagyunk, hanem művészi
eszközeinkben is a legújabbat adjuk, amit író magyarul ma adhat."
Meg kell értenünk, hogy
e kritikában nem csupán egy színpadi mű sorsa dől el, hanem az
egész Nyirő-féle esztétika és írásművészet sorsa. Tamási
jól ismerte barátját és tudta, milyen ambíciók hajtják előre.
Ezért próbálta óvni attól, ami ideológiaként mind jobban és
jobban maga alá temette az író Nyirőt, hogy a végén már maga
sem tudott kibújni alóla. Tamási tudta azt, amit Nyirő nem volt
hajlandó beismerni: az írót a művészi igazsága emelhet naggyá,
nem pedig eszmei hovatartozása. Az ő kiszorítása, az irodalmi
tudat peremére állítása az "átkos" időkben azért
következhetett be, mert el- és lekötelezettje lett a gyakorló
jobboldali eszmerendszernek. Ellentétes előjelű, mostani hirtelen
irodalmi élvonalba emelése - ún. rehabilitálásának ürügyén -
ugyanolyan természetű ideológiai logika alapján történik és
semmi köze az immanens írói teljesítményhez. Ezt a fajta
tanulságot, ha nem is vegytisztán, de máris leszűrhetjük a
vizsgálódásunk alapjául szolgált szöveggyűjteményből (Nyirő
József, a székely nép krónikása. Pallas-Akadémia, Csíkszereda,
2005.), az abban összegyűjtött kortárs kritikákból,
recenziókból. Szinte valamennyi kritikusa képes megjósolni a
Nyirő által később ténylegesen bejárt utat.
Végül, értő igazodást
nyújthat számunkra Kántor Lajosnak a kötet által idézett
1969-es elemzése a székely novellisták teljesítményéről és
fejlődéséről (Népiség - mítosz - novella. Tamási, Nyirő,
Kacsó). Ebben fejti ki, végkövetkeztetésként: "A
húszas években a népi mítosz jegyében indult fiatal erdélyi
novellisták művészi útja később szétágazott. Nyirő ígéretes
indulása hovatovább a romantikus giccsbe, az olcsó, tehetségölő
sikerbe torkollott. Kacső Sándor jószerivel a publicisztika felé
kanyarodott el; második - húsz évet késő - novelláskötétével
nem tudta megismételni a kezdetet, a Vakvágányon, a ma leginkább
számon tartott Kacsó-mű pedig valóban „egészen a
»purifikációs« újságírómunkáig leegyszerűsíti a formát"
(Szentimrei); a realistább ihletésű művészi novellákat ebből a
székely világból Bözödi György írja majd meg, a szociográfus
tényismeretével és tiszteletével. Tamási Áron
novellisztikájának útja bizonyult egyedül törésmentesnek
(lankadtabb pillanatai nyilván neki is voltak, de ez nem változtat
az összképen)..." És ez nem azért van így, mert Nyirőt
a tanulmány megírásának idején egyesek éppen nem kívánatos
személynek tekintették az erdélyi irodalomban, hanem mert ez az
igazság, amibe illik belenyugodni.
Csíkszereda, 2012. június
4.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése